Maak kennis met de gemeentelijke ombudsman van de gemeente Alkmaar
De gemeente Alkmaar heeft sinds 1 januari 2025 een gemeentelijke ombudsman – mevrouw Irith Kist. De gemeentelijke ombudsman onderzoekt klachten van inwoners over de gemeente. Mevrouw Anneke Wezel is door de gemeenteraad aangesteld als plaatsvervangend gemeentelijk ombudsman. Wanneer een inwoner of ondernemer niet tevreden is over hoe een klacht is afgehandeld door de gemeente, dan kan de ombudsman deze in behandeling nemen. Zij is onpartijdig en onafhankelijk.
Wie is de gemeentelijke ombudsman
Mevrouw Irith Kist, die een brede juridische achtergrond heeft en ervaring als ombudsman, staat bekend om haar onafhankelijke en benaderbare werkwijze: “Ik ben er voor iedereen, maar van niemand,” aldus mevrouw Kist. Die betrokken aanpak draagt bij aan de laagdrempelige toegang tot de ombudsman die de gemeente Alkmaar nastreeft.
Wat een ombudsman kan en mag doen
De ombudsman kan verschillende dingen doen om te helpen. Zij kan praten met de mensen die een probleem hebben en met de mensen bij de gemeente die ermee te maken hebben. Ze toetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur – dit zijn regels voor de overheid. De werkwijze van de ombudsman is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke verordening. Daarin staat de procedure van de ombudsman uitgelegd.
Wanneer kan men bij de ombudsman terecht
Een klacht over het handelen van de gemeente Alkmaar kan zowel schriftelijk als digitaal ingestuurd worden. De klachtencoördinatoren van de gemeente Alkmaar, nemen de klachten dan in behandeling. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid door de gemeente is afgehandeld, kan men met deze klacht terecht bij de gemeentelijke ombudsman. De ombudsman behandelt de klacht als onafhankelijke en onpartijdige partij. De ombudsman toetst eerst of ze de klacht kan behandelen. Soms kan men bijvoorbeeld beter bezwaar indienen. Dan kijkt ze of de gemeente de klacht naar behoren heeft behandeld. Daarvoor zal zij eerst om meer informatie vragen. Zij wil weten waarom men de klacht heeft en of men de klacht al heeft gemeld bij de gemeente. De ombudsman onderzoekt de klacht opnieuw en zal beoordelen of de gemeente juist gehandeld heeft. De ombudsman probeert zo snel mogelijk te helpen, maar het kan langer duren als het probleem ingewikkelder is. Meestal krijgt u binnen 2 weken een eerste bericht.
Contact opnemen met de ombudsman
De gemeentelijke ombudsman is bereikbaar via een email: ombudsman@alkmaar.nl, of telefonisch door te bellen naar +31 72 548 8686 (maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). Meer informatie over de gemeentelijke ombudsman is te vinden op: https://www.alkmaar.nl/direct-regelen/afval/het-ergens-niet-mee-eens-zijn/gemeentelijke-ombudsman/
Over de gemeente Alkmaar
Bel de perstelefoon: (072) 5 48 95 55.