Verslag bijeenkomst Vroonermeer Driehoek – 6 november
De omgeving
Toelichting over de huidige situatie, de ideeën over de bebouwing en situering van de woonwagenstandplaatsen, de buitenruimte en de eisen waaraan het moet voldoen.
Bestaande situatie (klik op afbeelding om te vergroten)
Nieuwe situatie (klik op afbeelding om te vergroten)
De belangrijkste punten die door aanwezigen zijn genoemd bij dit thema waren:
Positief:
- Goed dat er eindelijk woonwagenstandplaatsen komen;
- Fijn dat er woningen gebouwd worden.
Kritisch:
- Veel bewoners ondervinden ’s ochtends in de spits grote hinder van de drukte op de weg om de wijk uit te komen. De bouw van nieuwe huizen en de komst van meer bewoners zal dit probleem vergroten. Ook in relatie tot de ontwikkeling ernaast (tuincentrum);
- Ook vreest men dat er (te) hoge gebouwen komen, wat effect zou kunnen hebben op privacy en zon/schaduw;
- Deelnemers vonden het jammer dat nog niet duidelijk is waar de woongebouwen komen;
- De ruimte waar de woningen voorzien zijn, lijkt erg klein voor het aantal woningen. Dat betekent dat de gebouwen de hoogte ingaan.
Suggesties voor de verkeersdrukte:
- De stoplichten van de Keesman naar de Schermerweg anders afstellen;
- Duidelijk maken dat er daar twee rijbanen linksaf gaan.
Suggesties voor de verkeersveiligheid:
- Ten aanzien van de rotonde tussen de Keesman en De Kruissloot is er gevraagd het opgaand groen laag te houden;
- Opgaand groen zorgt voor minder zicht op de fietsers die voorrang hebben op de rotonde;
- Kan de Driehoek een eigen afslag op de rotonde tussen de Keesman en De Kruissloot krijgen?
- Snelheid omlaag brengen op De Kruissloot. Het is maximaal 30 km per uur maar vanuit Sint Pancras komt men harder aangereden.
- Maak een rotonde in plaats van de kruising tussen De Kruissloot en de PC Boutenstraat. De fietsroute door Vroonermeer Zuid zorgt ervoor dat hier veel fietsers oversteken.
- Overleg met de gemeente over het paaltje in de Herenweg. Paaltje tussen Alkmaar en Sint Pancras zetten in plaats van op de Herenweg?
Suggesties voor de inrichting:
- Positie woonwagens heroverwegen binnen de Driehoek.
- Behoud het schelpenpaadje.
- Niet te hoog bouwen.
- Plannen van de Driehoek afstemmen op de locatie van het tuincentrum.
Aandachtspunten en mogelijkheden
Toelichting op de mogelijkheden in het gebied en we vroegen deelnemers om mee te denken over aandachtspunten en mogelijkheden. De belangrijkste punten die zijn opgeschreven door deelnemers op de post-its:
- De wens voor een groene omgeving (niet alleen maar steen).
- Voorzieningen in de wijk en een plek om samen te komen.
- Een aantrekkelijk aanzicht en entree van de Vroonermeer Driehoek.
- Niet te hoog bouwen.
- De verkeersdrukte.
- De verkeersveiligheid.
- Genoeg parkeergelegenheid.
Aantal bezoekers en hun vragen en opmerkingen
Tijdens de avond waren zo’n 90 bezoekers aanwezig. Bij de ingang heeft iedere bezoeker een reactieformulier gekregen waarop men zich kon aanmelden voor de nieuwsbrief en interesse kon tonen in het meedenken, vragen stellen en aangeven wat zij nog willen meegeven over het plan/ aan het projectteam.
Uit die reactieformulieren (25 in totaal) en de gesprekken tijdens de bijeenkomst hebben we de volgende conclusies getrokken:
- Er is een duidelijke zorg over de verkeersdrukte en verkeersveiligheid
- Er is een zorg over de hoogte van de woongebouwen
- Men ziet kansen voor het groener maken van de wijk
- Men ziet kansen voor een ontmoetingsplek in de Driehoek
- Men ziet kansen voor het verbeteren van het aanzicht van de Driehoek (waaronder de entree van de wijk)
Via de reactie formulieren zijn 13 aanmeldingen binnengekomen om mee te denken in een klankbordgroep/werkgroep. Bezoekers die op het reactie formulier vragen hebben gesteld, krijgen binnen 4 weken antwoord op hun vragen.
De sfeer was tijdens de inloopbijeenkomst goed en de meeste mensen waren positief gestemd.
Er zijn voornamelijk zorgen geuit over de verkeersdrukte, verkeersveiligheid en de hoogte van de woongebouwen.
Er worden kansen gezien ten aanzien van het groener maken van de omgeving, de bouw van woningen en het bieden van een gepaste woonplaats voor woonwagenbewoners.
Omwonenden konden het waarderen dat ze via de inloopbijeenkomst werden geïnformeerd en input mochten geven die meegenomen kan worden in de uitwerking van het plan.
Veel gestelde vragen
Plan & ontwerp
Binnen het plan is er ruimte voor maximaal 12 woonwagenstandplaatsen (koop en huur) en één of meerdere woongebouwen met appartementen. Het voornemen is om een deel van de appartementen aan te bieden als sociale huur en het andere deel in de middenhuur of als koop. Ook is er ruimte voor parkeren, groen en wandelpaden.
Door de tijdelijke noodschool van De Lispeltuut was het niet eerder mogelijk om met de ontwikkeling te beginnen. De school verhuist in de zomer van 2024 naar een nieuw schoolgebouw aan de Damakker.
De gemeente Dijk & Waard ontwerpt een plan voor woningbouw.
Er is gezocht naar een juiste balans tussen het toevoegen van woningen en woonwagenstandplaatsen, waar dringend behoefte aan is, en het behoud van kwaliteit in de openbare ruimte. Er wordt nog bekeken hoeveel woningen gebouwd kunnen worden.
Voor nu wordt er gekeken naar appartementen.
Op zijn vroegst in 2025. Eerst moet het bestemmingsplan worden gewijzigd, de grond bouwrijp zijn en de omgevingsvergunning moet worden aangevraagd.
Tijdens de inloopbijeenkomst van 6 november zijn er zorgen geuit over de verkeersdrukte in de wijk. De gemeente neemt deze zorg serieus en gaat verder onderzoek doen naar de verkeerssituatie. Ondanks dat de verkeersdruk al is berekend waaruit blijkt dat het aantal nieuwe woningen, te realiseren aan de Vroonermeer Driehoek, nog aan de ontsluitingen toegevoegd kunnen worden.
Er wordt bekeken of de skatebaan verplaatst en verbeterd kan worden. Daarvoor hebben we verschillende locaties op het oog. We gaan met jongeren in gesprek over de locatie. Voor er een besluit komt, moeten er onderzoeken gedaan worden.
Wij zien kansen voor één of meerdere gebouwen waarvan er één maximaal 7 bouwlagen (6 verdiepingen) hoog mag zijn.
Er is ruimte voor fiets- en wandelpaden, groen en een calamiteitenbrug (voor hulpdiensten).
Voor de woningen wordt de Parkeernormennota gehanteerd en is het afhankelijk van hoe groot de woningen worden. Als dat duidelijk is, kunnen we het aantal parkeerplaatsen communiceren.
Nee, deze zijn niet beoogd.
De school verhuist in de zomer van 2024 naar de nieuwe locatie.
Het wandelpad richting de rotonde willen we behouden.
Nee, die zijn niet beoogd maar gezien de reacties van de bijeenkomst gaan we dit nader bekijken en komen we hier tijdens een tweede bijeenkomst op terug.
Er worden ondergrondse afvalcontainers geplaatst.
Ja, het uitgangspunt van de gemeente is dat er minimaal 30% sociale huur wordt gerealiseerd. Wij streven echter naar een hoger percentage. We zijn hierover in gesprek met Woonwaard.
De bouwvakkers zullen binnen de driehoek parkeren.
Ja, de nadere invulling van groen moet nog nader bekeken worden.
Nee, in de nabije omgeving zijn de speeleilanden die recent zijn aangelegd.
Er worden minimaal 30% van het totaal aantal appartementen in de sociale huur gerealiseerd.
Dat is nog niet bekend.
Nog niet, die worden wel binnenkort uitgevoerd.
De suggestie gaan we bekijken en komen hier tijdens een tweede bijeenkomst op terug.
Dat gaan we nader bekijken en we komen hier tijdens een tweede bijeenkomst op terug.
Woonwagens
Toekomstige woonwagenbewoners willen graag in familieverband wonen. Eén van de aspecten van de woonwagencultuur is wonen in familieverband. Met dit aantal verwachten we hieraan te kunnen voldoen. Het plan is om in ieder geval 11 standplaatsen te creëren. De 12e standplaats is afhankelijk van het wel/niet verplaatsen van de skatebaan.
Er komen 7 huurstandplaatsen en 4 of 5 koopstandplaatsen (de huurstandplaatsen worden naar alle waarschijnlijkheid verhuurd door Woonwaard, de formele besluitvorming hierover is nog niet afgerond).
Wanneer de gronden bouw- en woonrijp zijn gemaakt. Dit is mede afhankelijk van de verdere planvorming.
Er worden uitgangspunten opgesteld voor kleuren materiaalgebruik van de woonwagens zelf. Alle woonwagens krijgen een uniforme uitstraling.
Stedenbouwkundig en woonkwaliteit/woonwensen gezien is dit de beste ruimtelijke opzet. Daarbij dient er een minimale afstand van 5 meter tussen woonwagens te zijn vanuit brandveiligheidsperspectief.
Binnenkort wordt een plaatsingsbeleid in de gemeenteraad behandeld voor toewijzing van standplaatsen binnen de hele gemeente.
Nee, naast de woonwagenbewoners wordt geen speciale doelgroep beoogd.
Proces
Informatie over het plan is te vinden via de projectpagina op alkmaar.nl Vroonermeer Driehoek.
U kunt vragen stellen via vroonermeerdriehoek@alkmaar.nl.
Afhankelijk van de reacties en ideeën vanuit de buurt, bekijken we wat wel en niet in het plan kan worden opgenomen. Voor de invulling van de skatebaan volgt een apart traject.
Dat kan via de gemeente als het bestemmingsplan wordt uitgevoerd.