Energiecoaches Herman en Johan vertellen
Meedenken en samen zoeken naar een oplossing om je energierekening omlaag te brengen
De groep energiecoaches van WonenPlus Alkmaar bestaat momenteel uit 8 personen. Een deel van hen houdt zich vooral bezig met de adviezen bij bewoners thuis en een deel van de groep geeft voorlichting bij groepen. Johan Groot en Herman Smorenberg, beiden woonachtig in Alkmaar, vertellen vol passie over hun vrijwilligerswerk.
Kun je jezelf kort voorstellen en uitleggen wat een energiecoach van WonenPlus in de gemeente Alkmaar doet?
Herman (71 jaar) heeft 46 jaar een eigen zaak gehad in antennesystemen, elektronica en televisies. Hij is veel bij mensen thuis geweest en heeft altijd hart gehad voor het meedenken in oplossingen. Johan (72 jaar) heeft een achtergrond in de techniek van de Spoorwegen en het werken met mensen op de stations, bijvoorbeeld bij het assisteren bij calamiteiten. Johan was naar een isolatieavond van de gemeente geweest in zijn wijk en toen is zijn interesse ontstaan om energiecoach te worden.
Als energiecoach kom je bij de bewoners thuis op gesprek. Aan de hand van een vragenlijst bespreek je het huidige energieverbruik en doe je een rondje door het huis wanneer de bewoner dat wenst. Aan de hand van dit gesprek en de vragen wordt er een advies gegeven over de kleine maatregelen. Wanneer nodig worden ook de grote maatregelen benoemd. Onder grote maatregelen verstaan we de isolatie van de woning, aanleg van zonnepanelen en het installeren van een warmtepomp.
Kun je uitleggen waarom je energiecoach bent geworden?
Herman wilde graag vrijwilligerswerk doen en vanuit zijn eigen ervaring mensen helpen om de energierekening naar beneden te halen. Johan wilde graag vrijwilligerswerk doen en onder de mensen zijn. Beiden vinden het belangrijk om mee te denken met de mensen en samen te zoeken naar oplossingen. Zodat het betaalbaar en overzichtelijk blijft. Johan: ‘Verwacht er ook niet de wereld van. Hou het realistisch. Wat is je toekomstverwachting? Blijf je hier zitten? Dan ga je anders om met het advies. Je moet er lol in hebben om met mensen om te gaan, oprechte interesse tonen en willen adviseren.’
Hoe gaat een afspraak bij een bewoner thuis in zijn werk?
De coaches beginnen het gesprek vaak met de vraag: Waarom heeft u een energiecoach uitgenodigd? Het is belangrijk om de verwachtingen uit te spreken. Dat van tevoren duidelijk is waar het gesprek over gaat. De laatste tijd zijn er veel gesprekken over glas. Johan: ‘Mensen willen weten wat voor glas ze hebben, dan gaan we even met het vlammetje aan de gang. Dan kun je zo zien of het nog oud thermopane of HR glas is.’ En er zijn ook veel subsidievragen. Een woningeigenaar heeft vaak meer persoonlijke redenen voor verbeteringen dan een huurder. Leeftijd speelt ook een rol. Wanneer iemand op leeftijd is, dan wordt het advies wat anders. ‘Ik kan niet in je portemonnee kijken, dit zijn de mogelijkheden, bepaal zelf wat voor maatregelen je wilt nemen.’
Wat is jouw ervaring tijdens de gesprekken?
Een huisbezoek duurt gemiddeld 1,5 tot 2 uur. Daarna gaan de coaches naar huis en zetten ze de gegevens in het computersysteem. Daar rolt een adviesrapport uit en dit wordt via de email naar de bewoner gestuurd. Een vraag die de coaches vaak krijgen, is: “Wat kan ik nog meer aan mijn huis verduurzamen?” Deze vraag komt vaak voor bij bewoners die al een aantal maatregelen hebben genomen in huis. Of een andere vraag: “Hoe kan het dat mijn huis na alle aanpassingen nog zo koud is?” Dan kan het wel eens goed zijn om te kijken naar de CV installatie. Daar valt vaak ook winst te behalen. Ook worden er veel vragen gesteld over isolatie en zonnepanelen. Het advies is om altijd te beginnen met isoleren, daar is de grootste winst te behalen.
Kun je een voorbeeld noemen van een bezoek waarbij je de bewoner(s) echt hebt kunnen helpen bij het verlagen van hun energierekening?
Hier is niet een simpel antwoord op te geven. Johan is wel tot twee keer toe teruggebeld door een bewoner om te vragen wat hij vindt van de getroffen maatregelen. Maar er is geen nazorg vanuit de energiecoach om de bewoners te vragen of ze het advies hebben opgevolgd. Herman: ‘Dat willen we ook niet, het is een advies en we gaan niet controleren of een bewoner dat opvolgt. Het is de eigen verantwoordelijkheid.’
Kan iedereen een gesprek aanvragen?
Ja, iedereen kan een gesprek aanvragen.
Is er een specifieke ervaring die je is bijgebleven?
Herman heeft een mooi verhaal van een dame die vijf kwartier ging douchen. Na veel gepraat heeft hij mevrouw zover gekregen dat ze het wellicht zou kunnen redden in één kwartier. Een ander verhaal van Herman: ‘Er was een ouder stel van in de tachtig en zij waren verhuisd naar een appartement. Dit hadden ze op laten knappen. Een radiator was verwijderd omdat er een nieuwe keuken geplaatst werd. Van de twee radiatoren in de woonkamer bleef er dus één over. En nu kregen ze het niet meer warm. Ze hebben zelf al een grotere radiator op de bestaande plek gehangen, maar dat mocht niet baten. Ik heb toen op verschillende vlakken advies kunnen geven waar ze mee geholpen waren.’
Heb je een bespaartip waarmee snel en met weinig moeite veel te winnen is?
Johan en Herman: ‘Deuren achter je dicht doen. Geen onnodig licht laten branden. Druppende kranen direct repareren. Regentonnen installeren om de tuin mee te sproeien. Kraan dicht tijdens tanden poetsen. Denk ook aan de nieuwe stopcontacten met USB aansluiting. Daar zit een transformator achter. Die staat de hele dag aan en neemt ook stroom.’
Als goede tip geven Herman en Johan nog aan: ‘Wanneer een bewoner besluit om een grote maatregel, zoals zonnepanelen, bij ze te laten installeren, vraag dan meerdere offertes aan. Deze kun je laten checken bij het Duurzaam Bouwloket, het energieloket van de gemeente Alkmaar. Vraag eens bij de buren waar zij goede ervaring mee hebben. En kies dan degene waar jij een goed gevoel bij hebt.’