Uw ideeën zijn belangrijk
Voor ieder dorp wordt een dorpsagenda gemaakt. Een dorpsagenda laat zien welke dingen belangrijk zijn om het dorp een fijne plek te maken om te wonen en welke acties daarvoor nodig zijn. De agenda wordt gemaakt met ideeën of inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Samen kiezen we wat op de agenda komt en hoe we daar de komende jaren aan gaan werken.
Komende bijeenkomst
Er staan er bijeenkomsten voor de dorpsagenda gepland in verschillende dorpen. Hieronder leest u meer over de data, de locatie en het programma van de avond.
- 11 december: Oterleek, locatie ‘De Woeste Hoeve’
Het programma is op alle avonden gelijk. De koffie staat klaar vanaf 18.45 uur.
- 19.00 uur: Start bijeenkomst, welkom door wethouder Robert te Beest
- 19.45 uur: Pauze
- 20.00 uur: Samen in gesprek over de dorpsagenda
- 21.00 uur: Einde bijeenkomst
Welke stappen doorlopen we?
We willen voor ieder dorp een volledige en concrete dorpsagenda maken. Per dorp kijken we welke werkvorm het beste aansluit bij het dorp. Om tot een dorpsagenda te komen doorlopen we in grote lijnen de 3 onderstaande stappen. Hieronder staan de stappen beschreven.
Deze eerste stap hebben we met alle dorpen al doorlopen. In maart 2024 hebben inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden ons verteld wat belangrijk is om hun dorp levendig en fijn te houden. De antwoorden van de digitale vragenlijst laten zien welke acties volgens hen op de dorpsagenda moeten komen. De resultaten worden gedeeld en besproken tijdens bijeenkomsten met de bewoners.
In deze stap doen wij een voorstel voor een dorpsagenda. We laten u zien waar we uw ideeën en reacties op de agenda hebben gezet en leggen uit waarom. Tijdens deze bijeenkomst horen we graag wat u van het voorstel vindt.
Van alle ideeën en reacties op de vragenlijst hebben wij eerst gekeken naar:
- welke rol spelen wij als gemeente bij de ideeën/reacties?
- zijn of gaan we hier als gemeente al mee aan de slag?
- is er al eerder een beslissing over het idee genomen?
- hebben we voldoende geld om een idee/reactie eventueel uit te voeren?
- hebben we voldoende mensen om een idee/reactie eventueel uit te voeren?
Het antwoord op deze vragen bepaald of en waar een punt een plek krijgt op de dorpsagenda. Dit leggen wij op de bijeenkomst uit. Tijdens deze bijeenkomst willen wij van u horen:
- bent u het eens met de genoemde ideeën en/of reacties van dorpsgenoten?
- welke ideeën/reacties kunnen we met elkaar duidelijker maken?
- welke ideeën/reacties vindt u echt belangrijk?
- staan de ideeën/reacties voor u op de juiste plek?
Na stap 3 passen wij het voorstel voor de dorpsagenda aan op basis van uw ideeën. Daarna willen wij met u aan de slag om de eerste acties van de dorpsagenda vorm te geven. Op welke manier, in welk tempo en wat dit betekent voor veranderingen in het dorp bepalen we samen met het dorp.
Contact
Heeft u vragen? Mail naar dorpen@alkmaar.nl of bel met 14072. U kunt vragen naar Thea Noordeloos (programmamanager) of Kim Gaasbeek Janzen (Community Manager)