Beschermd wonen
Voor beschermd wonen doet u een digitale melding. Beschermd wonen is ondersteuning vanuit de Wmo.
U doet een melding wanneer u:
- nieuwe ondersteuning wilt;
- uw ondersteuning wilt wijzigen;
- er iets in uw persoonlijke situatie gewijzigd is;
- uw ondersteuning wilt verlengen.
Hulp bij 16-24uurs opvang/ beschermd wonen
Er zijn verschillende vormen van begeleiding in de 24-uurs opvang/ beschermd wonen. Woont u in Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Dijk en Waard of Alkmaar? Dan kunt u een melding doen bij de gemeente Alkmaar.
Begeleidingsvormen
Beschermd thuis
Bedoeld voor mensen die alleen met (zeer) veel hulp en ondersteuning hun leven kunnen leiden. Deze mensen wonen meestal zelfstandig in een eigen woning. Ze hebben daarbij toezicht nodig.
Beschermd wonen
Beschermd wonen is voor mensen met een vastgestelde psychische stoornis. Bedoeld voor mensen die niet zelfstandig kunnen wonen. Zij hebben naast gespecialiseerde begeleiding in een 16- 24-uursvoorziening een speciale ondersteuningsvraag, benadering en/of setting nodig.
Maatschappelijke opvang
Bedoeld voor mensen die hun thuissituatie hebben (moeten) verlaten en die niet zonder hulp zelfstandig kunnen wonen. Zij moeten elk moment van de dag zorg kunnen krijgen.
Meer informatie op dnoDoen.
Hulp vanuit de gemeente
Kunt u zelf geen oplossing vinden voor uw situatie? En heeft u 16-24 uur per dag toezicht en nabijheid in een instelling nodig? Doe een melding voor beschermd wonen vanuit de Wmo.
Melding doen
Doe een melding voor nieuwe ondersteuning. Dit kunt u gemakkelijk online regelen.
- De online formulieren zijn vanaf maandag 6 januari beschikbaar. Tot deze datum kunt u ons bellen op 14 072.
Als u vragen heeft kunt u contact opnemen door een e-mail te sturen naar beschermdwonen@alkmaar.nl. Of bel naar 14 072. Geef aan dat u een melding beschermd wonen wilt doen.
DigiD en documenten nodig
Hou uw Digid bij de hand. Dit heeft u nodig om een melding te kunnen doen. Houd ook documenten die voor de melding van belang zijn bij de hand. Deze helpen ons om uw hulpvraag te begrijpen In het formulier wordt uitgelegd waar u deze documenten kunt uploaden.
Bijvoorbeeld:
- een hulpverleningsplan;
- een plan van aanpak;
- een evaluatieverslag.
Weet u niet welke informatie in uw situatie nodig is? Vraag advies aan uw begeleider, zorgprofessional of cliëntondersteuner.
Zeven stappen na uw aanvraag
1 – Bevestiging
Nadat u zich heeft aangemeld, krijgt u een bevestiging. Soms is er extra informatie nodig. Een klantmanager van de gemeente neemt dan contact met u op.
2 – Uitnodiging voor een gesprek
Wij proberen binnen 8 weken contact met u op te nemen voor de uitnodiging voor een gesprek. Op dit moment zijn er veel inwoners die een gesprek met de gemeente willen. Het kan daarom zijn dat het langer duurt.
3 – Het gesprek
Het gesprek noemen we ook wel het keukentafelgesprek. Het duurt ongeveer 1 uur.
Het doel van het gesprek is om te kijken welke hulp bij u past. Het gesprek is met een klantmanager van de gemeente. In het gesprek vertelt u waar u hulp bij nodig heeft en wat uw situatie is. We kijken samen naar wat goed gaat en waar het minder lukt. Daarna kijken we waar passende hulp te vinden is.
Het gesprek vindt plaats op een plek naar keuze. Bij u thuis, op het Stadskantoor of ergens in de buurt.
U bepaalt zelf of u het gesprek alleen of samen met iemand wilt doen. Dit kan een vriend of familielid zijn. Wilt u het gesprek niet alleen doen maar kan er niemand met u mee? U kunt een cliëntondersteuner om hulp vragen. Meer informatie op Cliëntondersteuning.
U kunt zich voorbereiden op het gesprek door op alvast op te schrijven waar u hulp bij nodig heeft. En welke oplossing u zelf in gedachte heeft. Ook kunt u papieren met belangrijke informatie meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een onderzoeksverslag, zorgplan of behandelplan van uw huisarts, behandelaar of hulpverlener.
4 – Na het gesprek
Als het gesprek is geweest, krijgt u een verslag. Dit noemen wij het onderzoeksplan. U krijgt het van de klantmanager met wie u heeft gesproken of via het klantportaal. In dit plan staat het advies wat de gemeente geeft.
U bepaalt zelf of u het eens bent met het advies. Daarna beslist u of u een aanvraag doet voor een Wmo-voorziening.
Als u vragen heeft, neemt u contact op met de klantmanager met wie u het gesprek heeft gedaan.
5 – De aanvraag
Als u besluit om een aanvraag te doen voor een Wmo-voorziening doet u dit door het onderzoeksplan (digitaal) te ondertekenen door de klantmanager.
6 – Het besluit
Als er een besluit is genomen, wordt de beschikking gemaakt. U krijgt hierover een brief of een melding in het klantportaal.
In de beschikking staat of u hulp kunt krijgen vanuit de gemeente. Als u hulp kunt krijgen staat in de beschikking welke hulp u krijgt en onder welke voorwaarden.
Als u niet in aanmerking komt, staat er in de beschikking waarom uw aanvraag is afgewezen.
Bent u het niet eens met het besluit? Dan tekent u bezwaar aan. In de brief van de beschikking staat hoe dit werkt.
7 – De hulp
Nadat het besluit is genomen en uw aanvraag is goedgekeurd, wordt uw hulp aangevraagd.
Er wordt op dit moment meer hulp aangevraagd dan beschikbaar is. Daarom moet u soms langer wachten.
Voor beschermd wonen betaalt u een eigen bijdrage. Informatie hierover leest u op de website van het CAK.
Organisaties
We werken samen met organisaties die beschermd wonen aanbieden.
KopZorg
De Ontmoeting
GGZ nhn
Parnassia
Woonvoorziening de Brug
Joyliving
’s Heerenloo
Esdege Reigersdaal
Leger des Heils – Vast en Verder
Dno Doen – Wonen extra
Wlz-indicatie
Heeft uw client(e) een Wlz-indicatie gekregen? Geef deze verandering door via beschermdwonen@alkmaar.nl.
Betalingen en berichtenverkeer
Vragen over een betaling of het berichtenverkeer? Neem contact op met de Wmo administratie. U kunt bellen naar 14 072 of mailen naar administratiewmo@alkmaar.nl
Aanmelden als zorgaanbieder
Wilt u zich aanmelden als gecontracteerde zorgaanbieder bij gemeente Alkmaar? Neem contact op met contractmanagement via contractmanagement@alkmaar.nl.
Regionale netwerkorganisatie
Voor de regionale afspraken over begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen, respijtzorg, hulpmiddelen en vervoer zie de website van de regionale netwerkorganisatie.
Matchingtafel
Heeft u een client binnen beschermd wonen, die mogelijk niet helemaal op zijn plek zit binnen jullie organisatie? Breng deze casus op de matchingstafel om samen naar oplossingen te zoeken. Stuur een mail naar beschermdwonen@alkmaar.nl