Zorgaanbieders

Informatie over Wmo, voor zorgaanbieders.

Incidenteel meer hulp nodig

  1. Incidenteel meer hulp bij het huishouden.

    In Alkmaar werken we met flexibele uren inzet. Als de wekelijks geïndiceerde uren niet wekelijks benut zijn, kunnen deze ergens anders in het kalenderjaar worden ingezet.

  2. Incidenteel meer hulp bij ambulante begeleiding.

    Ook voor ambulante begeleiding werken we met flexibele uren inzet. Dit werkt anders dan bij hulp bij het huishouden. De wekelijks geïndiceerde uren die in een bepaalde week niet ingezet kunnen worden, mogen in een andere week (vallend in dezelfde periode van 4 max. weken) worden ingezet.

Structureel meer hulp nodig

Zijn er door gewijzigde omstandigheden structureel meer uren nodig? Dan kunt u hiervoor een melding voor ophoging indienen. U doet dit door een melding Wmo te doen en te kiezen voor ‘ophoging of aanpassing van huidige ondersteuning’.

Op de pagina Melding Wmo leest u hoe u een melding kunt doen. Vergeet niet om duidelijk de noodzaak te onderbouwen. Bij begeleiding is het toevoegen van een recent ondersteuningsplan verplicht.

Alle meldingen van cliënten die al hulp ontvangen, worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Dit betekent dat er in de regel geen voorrang kan worden gegeven. Met uitzondering kan hiervan worden afgeweken.

Er moet dan een reële kans te zijn op ernstig nadeel. (Bijvoorbeeld ernstig letsel, dreiging tot verwaarlozing, gevaar voor de veiligheid.). Neem in dit geval contact op met de betrokken klantmanager. De gegevens vindt u op het selectieformulier/aanmeldformulier.

Het Aanmeldpunt Wmo – wmo@alkmaar.nl – mailt met gecontracteerde zorgaanbieders via Zorgring. Dit is opgenomen in de contractafspraken.

Dit zorgt ervoor dat wij veilig kunnen mailen en persoonsgegevens beschermd kunnen worden gedeeld. Mails met privacygevoelige gegevens door gecontracteerde zorgaanbieders moeten via de Zorgring worden verzonden. Anders worden ze niet in behandeling genomen

Ik wil een melding doen voor een cliënt(e) die nog geen indicatie heeft. 

  • Bij voorkeur doet uw cliënt(e) zelf een melding.  Dit kan gemakkelijk online met het formulier Melding Wmo. 
  • Uw cliënt(e) kan een melding doen met of zonder DigiD. Daarnaast documenten die belangrijk zijn. Dit helpt ons om de hulpvraag en situatie te begrijpen. Voorbeelden van documenten zijn:  hulpverleningsplan, plan van aanpak of een evaluatieverslag.
  • Is uw cliënt(e) hier niet toe in staat? Dan is ondersteuning via een cliëntondersteuner mogelijk. U kunt uw cliënt(e) ook ondersteunen door een advies mee te geven of een ondersteuningsplan. 

Ik wil graag weten wat de status is van de melding van mijn cliënt(e). 

Dagelijks krijgt het Aanmeldpunt Wmo vele vragen over de status van meldingen. Op dit moment is het erg druk binnen het Aanmeldpunt Wmo. Het kan daarom 8 weken of langer duren voordat er contact wordt opgenomen met uw cliënt(e) voor een gesprek. 

De melding van uw cliënt(e) wordt altijd geregistreerd wanneer deze bij ons binnenkomt. Uw cliënt(e) heeft hiervoor een ontvangstbevestiging ontvangen. Daarnaast kan uw client(e) de status van de aanvraag inzien in het clientportaal inloggen kan via https://mijnzorg.Alkmaar.nl  Let op, hier is wel een DigiD voor nodig.  

Als uw cliënt(e) na 8 weken nog geen contact heeft gehad met het Aanmeldpunt Wmo, kan uw cliënt(e) een mail sturen naar wmo@alkmaar.nl of bellen naar 14 072. Bel het liefst voor 12:30 uur. Het Aanmeldpunt Wmo is dan vaak goed bereikbaar. 

Ik heb een vraag over een lopende melding van mijn cliënt(e).

Kijk eerst of uw vraag elders op deze pagina wordt beantwoord. Als uw vraag er niet tussen staat, stuur dan een e-mail naar wmo@alkmaar.nl.

Heeft uw vraag spoed of kunt u niet e-mailen? Bel dan naar 14 072. 

De hulp van mijn cliënt(e) moet worden verlengd. Hoe werkt dit?

  • Bij voorkeur maakt uw cliënt(e) zelf een melding.  Dit kan de client(e) gemakkelijk online regelen met het formulier Melding Wmo.
  • Uw client(e) kan een melding( verlenging) met of zonder DigiD aanvragen. Daarnaast documenten die belangrijk zijn. Dit helpt om de hulpvraag en situatie te begrijpen. Voorbeelden van documenten zijn:  hulpverleningsplan, plan van aanpak of een evaluatieverslag.
  • Is uw cliënt(e) hier niet toe in staat? Dan is ondersteuning mogelijk via een cliëntondersteuner mogelijk. U kunt uw cliënt(e) ook ondersteunen door een advies mee te geven of een ondersteuningsplan.  
  • Vergeet niet een recent ondersteuningsplan bij te voegen (met name bij begeleiding en dagbesteding). 

Wat is het ondersteuningsplan en waaraan moet het ondersteuningsplan voldoen?

Het ondersteuningsplan is een uitwerking van de indicatie. Hierin gaat u in op ten minste de volgende punten:

1. Beschrijving van de probleemstelling; de concrete doelstellingen van de ondersteuning; de inzet van de zorgaanbieder; en de duur van de ondersteuning per doel.

2. Beschrijving van de wijze waarop de zorgaanbieder de inzet van informele ondersteuning door het netwerk en vrijwilligers gaat benutten dan wel vergroten.

3. Beschrijving van de wijze waarop de zorgaanbieder de verbinding legt met andere hulptrajecten.

4. Beschrijving van de wijze waarop de doelstellingen en resultaten worden geëvalueerd en wanneer dit plaatsvindt.

5. Transparantie over en toestemming van de cliënt(e) voor het delen van gegevens. Daarnaast moet het ondersteuningsplan altijd ondertekend worden door de cliënt(e). Zonder handtekening kan een verlenging niet in behandeling worden genomen.

Ik heb een vraag over een lopende indicatie van een cliënt(e).

Heeft u een vraag heeft over een lopende indicatie? Dan moet u contact opnemen met de klantmanager die betrokken is.

De contactgegevens van de betreffende klantmanager vindt u binnenkort in het selectieformulier. Als u nog geen contactgegevens van de klantmanager heeft, belt u naar 14 072. Vraag om doorverbonden te worden met de betreffende klantmanager.

Als u de naam van de klantmanager niet kunt achterhalen of als deze nog niet bekend is, stuurt u een mail naar wmo@alkmaar.nl. Geef aan dat de betrokken klantmanager contact moet opnemen met u.

Bij dringende vragen belt u naar 14 072. Als het een dringende situatie betreft, zorg er dan voor dat u de situatie eerst met een leidinggevende hebt besproken. Als er geen oplossing wordt gevonden, neem dan contact op met de betrokken klantmanager, zoals hierboven uitgelegd.

Mijn cliënt(e) heeft tijdelijk meer hulp nodig. Hoe regel ik dit?

In Alkmaar werken we met flexibele uren inzet. Dit betekent dat wanneer de wekelijks geïndiceerde uren niet wekelijks benut zijn, kunnen deze elders in het kalenderjaar gecompenseerd worden ingezet. Hierbij geldt een uitzondering voor begeleiding. Deze uren dienen binnen 4 weken ingezet te worden. Het uitgangspunt is dat u als aanbieder niet over het jaartotaal van geïndiceerde uren heen komt. Is dit wel het geval, dan dient er contact opgenomen te worden met de betrokken klantmanager van het Aanmeldpunt Wmo. De naam en contactgegevens van de klantmanager vindt u in het selectieformulier.

Mijn cliënt(e) heeft met spoed andere hulp nodig. Hoe regel ik dit?

Alle meldingen van cliënten die al hulp ontvangen, worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Dit betekent dat er in de regel geen voorrang kan worden gegeven. Met uitzondering kan hiervan worden afgeweken. Er dient dan een reële kans te zijn op ernstig nadeel. Bijvoorbeeld ernstig letsel, dreiging tot verwaarlozing, gevaar voor de veiligheid, ed.).

Verhuist uw cliënt(e) naar Alkmaar? Dan moet u hem/haar ten minste 8 weken van te voren aanmelden bij het Aanmeldpunt Wmo.

In de melding wordt vermeld:

  • Het huidige en nieuwe adres
  • De beschikking van de huidige gemeente
  • Het onderzoeksverslag van de huidige gemeente
  • Als er sprake is van begeleiding of dagbesteding: het ondersteuningsplan van de zorgaanbieder

Neem contact op met uw ambassadeur vanuit de Wmo. Als er geen ambassadeur bekend is, stuurt u een mail naar wmo@alkmaar.nl.

Heeft de vraag spoed? Bel dan naar 14 072, bij voorkeur voor 12:30. Dan is het Aanmeldpunt Wmo het beste bereikbaar.

Heeft u vragen over een betaling of het berichtenverkeer? U kunt bellen naar 14 072 en vragen naar Wmo Administratie.

In Alkmaar werken we voor hulp bij het huishouden met een stoplicht. Dit is een online overzicht waarin zorgaanbieders aangeven binnen welke termijn er hulp bij huishouden geleverd kan worden.

Dit gaat per postcodegebied. Dat zijn de de werkgebieden van de Wmo-teams.

  • Groen betekent dat u binnen 10 werkdagen hulp kan bieden.
  • Oranje betekent dat dit tussen de 10 en 20 werkdagen duurt.
  • Rood betekent dat dit langer kan duren.

Neem contact op met contractmanagement. Mail naar contractmanagement@alkmaar.nl.

Voor de regionale afspraken over begeleiding, dagbesteding, respijtzorg, hulpmiddelen en vervoer.

Regionale Netwerkorganisatie