Beschermd Thuis
De gemeente Alkmaar gaat uit van de eigen kracht van de inwoner. Dit betekent dat u eerst steun zoekt in uw eigen netwerk. Denk hierbij aan vrienden, familie en buren.
Soms lukt dit niet omdat de vraag te intensief is voor het netwerk om dit op te kunnen lossen. Het gaat dan om een flink aantal uren begeleiding en toezicht in de thuissituatie.
Beschermd thuis is voor mensen met psychiatrische en sociaal-maatschappelijke kwetsbaarheid of problemen. Zij kunnen hun zelfstandigheid vaker behouden als ze goed ondersteund worden thuis.
Beschermd thuis is ondersteuning in de thuissituatie. Dit gebeurt door de inzet van intensieve begeleiding met toezicht.
Beschermd thuis en beschermd wonen
Beschermd thuis kan ook worden ingezet:
- ter overbrugging naar een passende en beschikbare Beschermd wonen-plek;
- om te voorkomen dat iemand naar Beschermd wonen gaat;
- na Beschermd wonen om het wennen aan zelfstandig wonen te ondersteunen.
Een aanvraag doen
Doe een melding Beschermd Thuis.
Met en zonder Digid
U kunt een melding doen met en zonder DigiD. Houd documenten die belangrijk zijn bij de hand. Dit helpt ons om uw hulpvraag en situatie te begrijpen.
Voorbeelden van documenten zijn: hulpverleningsplan, plan van aanpak of een evaluatieverslag
Weet u niet welke documenten u nodig heeft? Vraag advies aan uw begeleider, zorgprofessional of gratis aan een cliëntondersteuner.
Als het niet lukt
Bel dan naar 14 072. Geef aan dat u een melding Beschermd Thuis wilt doen. Bel het liefst voor 12:30 uur. Het Aanmeldpunt Wmo is dan vaak goed bereikbaar.
Uw gegevens in het Cliëntportaal
Vanaf 6 januari 2025 werkt de gemeente Alkmaar met een Cliëntportaal.
Iedere inwoner van de gemeente Alkmaar met een hulpvraag op het gebied van jeugd of Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Wonen kan toegang krijgen tot zijn/ haar persoonlijk dossier.
Om toegang te krijgen tot het cliëntportaal en uw persoonlijke dossier kunt u met DigiD inloggen op mijnzorg.alkmaar.nl.
- Melding/hulpvraag komt binnen via melding Wmo/Beschermd Thuis. Hierbij zit een ondersteuningsplan waaruit duidelijk wordt dat toezicht noodzakelijk is.
- Er vindt onderzoek plaats. Zo bekijken wij op welke levensgebieden de klant ondersteuning nodig heeft.
- Er wordt bepaald of begeleiding nodig is. Begeleiding kan licht, midden of zwaar zijn. Dit staat gelijk aan de reguliere begeleiding vanuit de Wmo.
- Daarnaast wordt getoetst of er op momenten buiten kantooruren waarop ondersteuning gegeven moet worden. Zoals in de avond of in het weekend. De klant kan de hulpvraag dus niet uitstellen tot een gepland contactmoment. Voor dit onderdeel wordt ‘toezicht’ geïndiceerd.
- Als het passend is wordt de Indicatie Beschermd Thuis verwerkt.