Begeleiding
De gemeente Alkmaar gaat uit van de eigen kracht van de inwoner. Dit betekent dat u eerst steun zoekt in uw eigen netwerk (vrienden, familie en buren).
Begeleiding kan fijn zijn in verschillende situaties. Zoals bij:
- het maken van een dagplanning,
- omgaan met een ziekte,
- het meer zelfstandig worden,
- het regelen van geldzaken.
Er zijn allerlei organisaties die u kunnen begeleiden. Zij helpen bij problemen in uw dagelijks leven.
Mee & de Wering
voor allerlei vragen en advies
Bibliotheek Kennemerwaard
voor vragen over financiële en computervaardigheden
Lukt het u niet om zelf begeleiding te regelen? Dan kan de gemeente helpen.
Doe een melding Wmo
Doe voor deze hulpvraag een melding Wmo.
Met en zonder Digid
U kunt een melding doen met en zonder DigiD. Houd documenten die belangrijk zijn bij de hand. Dit helpt ons om uw hulpvraag en situatie te begrijpen.
Voorbeelden van documenten zijn: hulpverleningsplan, plan van aanpak of een evaluatieverslag
Als het niet lukt
Bel dan naar 14 072. Geef aan dat u een melding Wmo wilt doen. Bel het liefst voor 12:30 uur. Het Aanmeldpunt Wmo is dan vaak goed bereikbaar.
Uw gegevens in het Cliëntportaal
Vanaf 6 januari 2025 werkt de gemeente Alkmaar met een Cliëntportaal.
Iedere inwoner van de gemeente Alkmaar met een hulpvraag op het gebied van jeugd of Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Wonen kan toegang krijgen tot zijn/ haar persoonlijk dossier.
Om toegang te krijgen tot het cliëntportaal en uw persoonlijke dossier kunt u met DigiD inloggen op mijnzorg.alkmaar.nl.
Doe op tijd een melding
De hulp die u krijgt is tijdelijk. In de brief ‘Beschikking Wmo’ staat de einddatum van uw hulp. Deze brief kreeg u van de gemeente.
Denkt u dat u langer hulp nodig heeft? Neem uiterlijk 8 weken voordat de hulp stopt contact op met de gemeente. U dient daarvoor een verlengingsverzoek in, op Melding Wmo.
Ga eerst in gesprek met degene die u hulp geeft
Als u er niet uitkomt, kunt u een officiële klacht indienen bij de organisatie die uw hulp regelt.
De naam van de organisatie die uw hulp regelt, staat op de brief ‘Beschikking Wmo’. Deze brief kreeg u van de gemeente.
Als uw klacht niet goed wordt opgelost, kunt u nog meer doen. U leest dat op klachten over de kwaliteit van de zorg, rijksoverheid.nl.
Komt u er niet uit? U kunt voor onafhankelijke hulp of advies:
- u melden bij een onafhankelijk cliëntondersteuner,
- langsgaan bij het juridisch loket of
- contact opnemen met een sociaal juridisch medewerker van MEE & De Wering.
Deze hulp kost niets.
Neem contact op met de organisatie
De naam van de organisatie waarvan u hulp krijgt, staat op de brief ‘Beschikking Wmo’. U kreeg deze brief van de gemeente.
Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.