Huisvesting, vergunning

De huurder van een sociale-huurwoning heeft meestal een huisvestingsvergunning nodig.

Hulp nodig bij het digitaal aanvragen van een product of dienst? Ga naar het digivangnet. 

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.

Aanvragen huisvestingsvergunning

  • De huurprijs is maximaal € 879,66;
  • Uw inkomen – samen met het inkomen uw eventuele partner – is niet hoger dan € 56.513 per jaar;
  • U bent ingeschreven bij het SVNK als woningzoekende;
  • De woningcorporaties in Alkmaar zijn gemachtigd om namens de gemeente een huisvestingsvergunning af te geven. Zij zorgen voor de vergunning. U hoeft de vergunning daarom niet zelf aan te vragen.

Voor een woning van een particuliere verhuurder is een huisvestingsvergunning alleen nodig in deze situaties:

  • De huurprijs is maximaal € 879,66;
  • Uw verhuurder werkt volgens de huisvestingsverordening van de gemeente. Dit geldt voor de woningbouwprojecten die sinds 2019 nieuw zijn gebouwd. Wilt u zeker weten of uw woning hieronder valt, neem dan contact op met de gemeente.

Om voor deze woningen een huisvestingsvergunning te krijgen, moet u aan deze eisen voldoen:

  • Uw inkomen – samen met het inkomen uw eventuele partner – is niet hoger dan € 56.513 per jaar;
  • U bent ingeschreven bij het SVNK als woningzoekende;
  • De huurder moet zelf de huisvestingsvergunning bij de gemeente aanvragen.

 

 

U heeft dan geen huisvestingsvergunning nodig.

De toewijzing van sociale huurwoningen van de woningcorporaties gebeurt voor de regio Alkmaar via het SVNK.  Er zijn commerciële verhuurders die hun sociale huurwoningen ook aanbieden via het SVNK.

Wilt u in aanmerking komen voor een sociale huurwoning die aangeboden wordt via het SVNK, dan kunt u reageren op de SVNK website.

Er zijn commerciële verhuurders die hun sociale-huurwoningen niet aanbieden op SVNK maar alleen op hun eigen website. U kunt dan reageren op die site.

 

  • Het bewijs wat het inkomen is van u en uw eventuele partner. Dit moet u aantonen met:
    • Een inkomstenverklaring van de belastingdienst. U deze moet opvragen via de website van de Belastingdienst belastingdienst.nl of telefonisch via telefoonnummer 0800 0543;
    • En een recent bewijs van het maandinkomen: bijvoorbeeld de laatste loonstrook. Heeft u een weekinkomen? Dan de laatste vier loonstroken;
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs: paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
  • Bij woningen die via het SVNK worden aangeboden: het bericht van het SVNK waarin aangegeven is dat u gereageerd heeft op de woning en dat u kandidaat bent voor de woning;
  • Let op!  Het volgende document is niet toegankelijk voor mensen die een screenreader gebruiken. Als u  daardoor niet verder komt, neem dan contact met ons op.De verhuurdersverklaring. Download deze verhuurdersverklaring (pdf), stuur deze naar de verhuurder van de woning met het verzoek deze in te vullen en te ondertekenen. de verhuurder stuurt de verhuurdersverklaring weer naar u en u voegt deze toe aan uw aanvraag.

Voldoet u aan de voorwaarden en heeft u de benodigde documenten en gegevens bij de hand?

Vraag dan uw huisvestingsvergunning digitaal via DigiD aan:

€ 0,-

Is de aanvraag compleet en voldoet de huurder aan de voorwaarden, dan ontvangt de huurder ongeveer binnen 2 weken de huisvestingsvergunning.