Verhuizing doorgeven
U verhuist binnen of naar gemeente Alkmaar? Dit kunt u met DigiD aan ons doorgeven.
Hulp nodig bij je digitale aanvraag of melding? Bezoek dan de pagina Digivangnet.

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.
Deze documenten moet u uploaden in het online formulier
- Als de woning op uw naam staat: een ondertekend koopcontract of bewijs van eigendom;
- Als de woning NIET op uw naam staat: ingevuld een ondertekend toestemmingsformulier hoofdbewoner (pdf). Daarbij ook een kopie van legitimatie van de eigenaar/hoofdbewoner;
- Als u huurt, een kopie van de ondertekende huurovereenkomst;
- Bij antikraak/leegstandsbewaking: oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst.
Uploaden als foto
Het is toegestaan om het document als foto te uploaden in het online formulier.
Uw eigen verhuizing doorgeven
- Dat kan als u 16 jaar of ouder bent.
Verhuizing voor iemand anders doorgeven
- Uw minderjarige kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent.
- Uw echtgenoot of geregistreerd partner.
- Uw meerderjarige kind, als hij of zij mee verhuist.
- Uw ouder, als hij of zij mee verhuist.
- Iemand die onder curatele staat, als u curator bent.
Geregistreerd partnerschap
U kunt geen verhuizing doorgeven van bijvoorbeeld een vriend of vriendin met wie u samenwoont zonder geregistreerd partnerschap. Dat kan alleen deze persoon zelf doorgeven.
U geeft uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna.
Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft uw officiële verhuisdatum.
U geeft uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. U wordt automatisch uitgeschreven uit onze gemeente.
Wij verwerken uw verhuizing in de basisregistratie personen (BRP). Wij houden hierbij de door u opgegeven verhuisdatum aan.
MijnOverheid
Een paar dagen na de door u opgegeven verhuisdatum is uw nieuwe adres te zien bij uw persoonlijke gegevens in www.Mijn.Overheid.nl.
Wij geven uw nieuwe adres door aan andere overheidsinstanties- en publieksrechtelijke instellingen. Voorbeelden hiervan zijn: Belastingdienst, Hoogheemraadschap, Sociale Verzekeringsbank en Zorgverzekeraar.
Commerciële instellingen
Aan commerciële instellingen zoals banken en verzekeraars geeft u zelf uw nieuwe adres door.
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Wanneer u niet op tijd uw verhuizing doorgeeft, kunt u daarvoor een bestuurlijke boete krijgen.
Lukt het u niet om zelf uw verhuizing online door te geven? Kom dan naar het Stadskantoor en vraag daar naar een digihost om u hierbij te helpen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.
Zorg ervoor dat u alle benodigde documenten bij u heeft. En een DigiD inlogcode heeft. Anders kunnen wij u niet direct helpen. Heeft u nog geen DigiD? Vraag dit dan eerst aan via de website van DigiD.
Hulp activeren DigiD
Wilt u hulp bij het aanvragen en activeren van een DigiD? Bekijk dan waar en hoe u hulp kunt krijgen op de website van DigiD. Bekijk ook de informatie op de pagina Digivangnet.