Verhuizing doorgeven
U verhuist binnen of naar gemeente Alkmaar? Dit kunt u met DigiD aan ons doorgeven.
Hulp nodig bij je digitale aanvraag of melding? Bezoek dan de pagina Digivangnet.

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.
Als u een woning koopt:
- Een ondertekende koopovereenkomst of een akte van levering of een ander bewijs van eigendom.
Als u een woning huurt:
- Een recente en ondertekende huurovereenkomst.
Als u gaat inwonen:
- Een ondertekend toestemmingsformulier hoofdbewoner (pdf);
- Een kopie/foto van de legitimatie van de eigenaar/hoofdbewoner.
Bij antikraak/leegstandsbewaking:
- Een oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst.
Uploaden als foto
Het is toegestaan om het document als foto te uploaden.
Uw eigen verhuizing doorgeven
- Dat kan als u 16 jaar of ouder bent.
Verhuizing voor iemand anders doorgeven
- Uw minderjarige kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent.
- Uw echtgenoot of geregistreerd partner.
- Uw meerderjarige kind, als hij of zij mee verhuist.
- Uw ouder, als hij of zij mee verhuist.
- Iemand die onder curatele staat, als u curator bent.
Geen huwelijk of geregistreerd partnerschap?
U kunt geen verhuizing doorgeven van bijvoorbeeld een vriend of vriendin met wie u samenwoont zonder geregistreerd partnerschap. Dat kan alleen deze persoon zelf doorgeven.
U geeft uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna.
Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft uw officiële verhuisdatum.
U geeft uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. U wordt automatisch uitgeschreven uit onze gemeente.
Wij verwerken uw verhuizing in de basisregistratie personen (BRP). Wij houden hierbij de door u opgegeven verhuisdatum aan.
MijnOverheid
Een paar dagen na de door u opgegeven verhuisdatum is uw nieuwe adres te zien bij uw persoonlijke gegevens in www.Mijn.Overheid.nl.
Wij geven uw nieuwe adres door aan andere overheidsinstanties- en publieksrechtelijke instellingen. Voorbeelden hiervan zijn: Belastingdienst, Hoogheemraadschap, Sociale Verzekeringsbank en Zorgverzekeraar.
Commerciële instellingen
Aan commerciële instellingen zoals banken en verzekeraars geeft u zelf uw nieuwe adres door.
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Wanneer u niet op tijd uw verhuizing doorgeeft, kunt u daarvoor een bestuurlijke boete krijgen.
Lukt het u niet om zelf uw verhuizing online door te geven? Kom dan naar het Stadskantoor en vraag daar naar een digihost om u hierbij te helpen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.
Zorg ervoor dat u alle benodigde documenten bij u heeft. En een DigiD inlogcode heeft. Anders kunnen wij u niet direct helpen. Heeft u nog geen DigiD? Vraag dit dan eerst aan via de website van DigiD.
Hulp activeren DigiD
Wilt u hulp bij het aanvragen en activeren van een DigiD? Bekijk dan waar en hoe u hulp kunt krijgen op de website van DigiD. Bekijk ook de informatie op de pagina Digivangnet.