Briefadres aanvragen
Iedereen die in Nederland woont, moet zich als inwoner inschrijven op het adres waar het meest wordt geslapen. Heeft u geen woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dit is voor mensen zonder woonadres of die in een instelling verblijven.
Hulp nodig bij het digitaal aanvragen van een product of dienst? Ga naar het digivangnet.
Log in met DigiD en vraag het briefadres aan.
Ga verder zonder in te loggen en vul uw gegevens in.
U vraagt een briefadres aan als u:
- Korte tijd woont op een plek tussen 2 woonadressen in;
- Een beroep heeft zonder vaste woon- of verblijfadres. Bijvoorbeeld schipper;
- Korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft;
- In een zorginstelling, gevangenis of Oranjehuis verblijft;
- Bekend bent bij de stichting DNO met traject of opvang.
Het briefadres waar u zich inschrijft, moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het moet een adres zijn dat al bestaat. Een postbusadres is niet mogelijk;
- Iemand woont op het adres en moet daar ingeschreven staan;
- Het mag geen bedrijfspand zijn of woning waar niemand woont;
- Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Dit geldt niet voor een gezin. Een gezin telt dan als 1 persoon;
- U kunt een briefadres maximaal 4 weken van te voren aanvragen.
- Als hoofdbewoner zorgt u ervoor dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres;
- De gemeente kan om informatie en documenten vragen. Deze zijn nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.
Heeft een briefadres financiële gevolgen?
- Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor schulden die kunnen ontstaan;
- Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag;
- Binnen 8 weken ontvangt u van ons een besluit op uw aanvraag;
- Als uw aanvraag is goedgekeurd, zetten wij het briefadres in de Basisregistratie personen (Brp);
- Een persoon met een briefadres staat ingeschreven op uw adres. Maar niet als bewoner;
- U krijgt alle post van de gemeente en andere overheidsorganisaties op dit briefadres. Zorg er wel voor dat u uw briefadres aan andere organisaties doorgeeft.
Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 072.
U kunt ook mailen naar: briefadresalkmaar@alkmaar.nl