Fietsen

Alkmaar wil een aantrekkelijke fietsstad zijn en blijven, waar mensen prettig en veilig kunnen fietsen. We werken aan betere fietsverbindingen tussen Heerhugowaard, Alkmaar en Uitgeest. Deze routes, ook wel doorfietsroutes genoemd, zijn ontworpen om het fietsen makkelijker, veiliger en aantrekkelijker te maken.

Op deze pagina vindt u meer informatie over de projecten waar wij aan werken.

De Westerweg is onderdeel van de doorfietsroute tussen Heerhugowaard – Alkmaar – Uitgeest. De weg wordt ingericht als fietsstraat. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid. 

Planning Westerweg

De informatie en opmerkingen die u ons heeft meegegeven tijdens de inloopavond in november 2023 zijn verder uitgewerkt in een technische tekening: het Voorlopig Ontwerp (VO). Dit VO wordt begin 2025 uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Daarna wordt het project aanbesteed.
Omwonenden en ondernemers ontvangen een brief met meer informatie over de werkzaamheden en de bereikbaarheid zodra de definitieve planning van de werkzaamheden bekend is.

De laatste versie van het VO vindt u op deze webpagina.

Locaties

De fietsstraat Westerweg bestaat uit drie delen. Hieronder staat meer informatie over de drie delen. Voor ieder deel is de bestaande en de nieuwe situatie beschreven. Er staan afbeeldingen bij.

De maximum snelheid op de gehele route wordt verlaagd naar 30 km/uur.

Het zuidelijk deel (1)

Het zuidelijk deel van de fietsstraat Westerweg. Dit is vanaf de afslag Westerweg richting Heiloo.

Dit zuidelijke deel wordt een fietsstraat met een breedte van 4,80 meter.

Langs de stoepen komen rabatstroken met klinkers tot 40cm breed. Daartussen komt rood asfalt van 4 meter breed.

""

Westerweg, doorfietsroute zuidelijk deel, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute zuidelijk deel, zoals het wordt.

Het middendeel (2)

Het middeldeel van de fietsstraat Westerweg. Dit is bij het bos, tussen de begraafplaats en de Fritz Conijnlaan.

Het middendeel wordt een fietsstraat met een breedte van 4,80 meter. 

Langs de stoepen komen rabatstroken met klinkers tot 40cm breed. Daartussen komt rood asfalt van 4 meter breed. Dit is dezelfde indeling als het zuidelijk deel.

 

""

Westerweg, doorfietsroute midden, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute midden, zoals het wordt.

Het noordelijk deel (3)

Het noordelijk deel van de fietsstraat Westerweg. Dit gedeelte ligt tussen de Fritz Conijnlaan en de Bergerhout rotonde.

Dit deel wordt een fietsstraat met een breedte van 5,30 meter.

Langs de stoepen komen rabatstroken met klinkers van 40cm breed. In het midden van de weg 2 stroken rood asfalt van 2 meter breed. Tussen de stroken rood asfalt een rabatstrook met klinkers van 50 cm breed.

""

Westerweg, doorfietsroute noordelijk deel, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute noordelijk deel, zoals het wordt.

Bovenaanzichten

De bovenaanzichten zijn kaarten in pdf’s. Deze zijn helaas niet te lezen voor een screenreader. Onder de bestanden vindt u geschreven informatie.

zuidelijk deel doorfietsroute (pdf)
midden zuidelijk deel doorfietsroute (pdf)
midden noordelijk deel (pdf)
noordelijk deel fietsstraat (pdf)

Op de kaarten staat getekend hoe de fietsstraat op de Westerweg eruit gaat zien. Dit is verdeeld over 4 kaarten.

Samenvatting

  • De gemeente Alkmaar wil de verkeersveiligheid van de Bergerhoutrotonde en Scharlo verbeteren. Dit gebeurt onder andere door de fietspaden verder van de rotonde te leggen, zodat afslaande auto’s beter zicht krijgen op overstekende fietsers.
  • Een ander onderdeel is het aantrekkelijker maken van de looproute vanaf de Stationsweg naar het centrum. Daarvoor verbreden wij het voetpad en komt er meer groen.
  • Bovendien verbeteren we de oversteek voor fietsers en voetgangers van de Bergerbrug naar de Geesterweg.
  • Tenslotte pakken we de aansluiting van de Stationsweg op Scharlo aan, om de verkeersveiligheid van met name fietsers te verbeteren. 

Uitgebreide informatie

Planning

De opmerkingen en ideeën van ondernemers, bewoners en organisaties zijn meegenomen in een voorlopig ontwerp. Binnenkort krijgen bewoners en ondernemers hierover een brief. In de eerste helft van 2025 maken we het plan definitief. Daarna bereiden we het werk technisch voor en zoeken we een aannemer. We verwachten begin 2026 te starten met de werkzaamheden, na de herinrichting van de Westerweg.

Uitwerking schetsontwerp

Aansluiting Stationsweg/Scharlo

We krijgen regelmatig meldingen over verkeersonveiligheid op dit kruispunt. Fietsers moeten soms ‘weven’ tussen het autoverkeer om linksaf te slaan naar de Stationsweg of rechtdoor te gaan naar de Bergerweg.

Er waren twee ontwerpvarianten voor dit kruispunt; een variant gericht op de optimalisatie van de huidige situatie en een variant met vrij liggende fietspaden. Beide varianten zijn onderzocht. De variant met vrij liggende fietspaden scoort het beste op verkeersveiligheid en heeft geen nadelige gevolgen voor de verkeersdoorstroming. Deze variant wordt verder uitgewerkt.

Scharlo

De rijstrook van Scharlo naar de Stationsweg wordt ingekort. Hierdoor ontstaat meer ruimte op het trottoir voor een goede loopverbinding van het station naar de binnenstad, de zogenaamde rode loper. Daarnaast is er meer mogelijkheid voor het parkeren van fietsen en planten van bomen.

Bergerhoutrotonde

Het middeneiland van de rotonde en de aansluitende wegen veranderen niet. Er komt wel een versmalling van de rijbaan, zodat de snelheid op de rotonde omlaag gaat en er meer ruimte is voor het fietspad en het voetpad.

We leggen het fietspad verder van de rotonde, zodat er ruimte is voor een auto tussen de rotonde en het fietspad. De automobilist ziet de fietsers dan beter. Daarnaast leggen we drempels bij het op- en afrijden van de rotonde. Door het scherper maken van de bochten remmen we de snelheid van het autoverkeer.

De Westerweg sluit op de rotonde aan door middel van een zogenaamde uitritconstructie: een verhoging met een doorlopend trottoir. Deze aansluiting komt uit het ontwerp van de Westerweg.

Het oversteken van voetgangers van de Westerweg naar de noordzijde van Scharlo en naar de Snaarmanslaan wordt verbeterd door een nieuwe voetgangersoversteek met zebrapad.

Het aan de rotonde grenzende parkeervak verdwijnt. Er komt een laad- en losplek terug. De bestaande parkeerplaatsen aan de Geesterweg komen terug in het ontwerp.

Bergerbrug

We maken bij de aansluiting van de Bergerbrug op de Geestersingel meer ruimte voor fietsers om halverwege op te  stellen. Ook is er een variant waarin het niet meer mogelijk is voor autoverkeer vanaf de Bergerbrug om naar de rotonde rijden. Daarmee wordt de aansluiting van de Bergerbrug op de Geestersingel veel overzichtelijker en veiliger.

Groen

We planten extra bomen op diverse plekken rondom de rotonde en op het groene middeneiland. . Veel kastanjebomen langs de Geestersing/Bergerhoutrotonde zijn ziek en in slechte staat. Deze kastanjes maken plaats voor nieuwe bomen.

Bovenaanzichten

Zodra het voorlopig ontwerp gereed is worden de ontwerptekeningen op de website geplaatst. Tot die tijd is hier het schetsontwerp te bekijken.
De bovenaanzichten van het schetsontwerp zijn kaarten in pdf. Deze zijn helaas niet te lezen voor een screenreader.

Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 1 (pdf, 17MB)
Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 2, (pdf, 13MB)

Foto’s

Boven iedere foto staat een beschrijving in tekst.

Bergerhoutrotonde aansluiting Westerweg

De aansluiting van de Westerweg op de Bergerhoutrotonde wordt anders: de Westerweg sluit aan op de rotonde met een zogenaamde uitritconstructie. Dat is een verhoging waarover het trottoir en het fietspad doorloopt.

""

Bergerhoutrotonde richting Geesterweg-Bergerbrug

Het fietspad wordt hier verder van de rotonde gelegd, zodat er ruimte is voor een auto om tussen het fietspad en de rotonde te staan. De voormalige bushaven verdwijnt, waardoor meer ruimte ontstaat voor het fietspad, het trottoir en groen.

""

Bergerhoutrotonde richting Scharlo

Het fietspad wordt verder van de rotonde afgelegd, zodat er ruimte ontstaat voor groen en een laad- en losstrook. Naast de laad- en losstrook komen 1 of 2 ondergrondse afvalvoorzieningen. De afvalvoorziening op de hoek van de Snaarmanslaan verdwijnt. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter.

""

Geesterweg richting Scharlo

Er blijven parkeerplaatsen aanwezig. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter. De nieuwe bomen komen in grote groene plantvakken te staan. Het trottoir is onderdeel van de zogenaamde rode loper, de voetgangersverbinding tussen het station en de binnenstad. Het trottoir wordt opnieuw bestraat, met materialen die ook op de Bergerbrug zijn gebruikt.

""

Scharlo bij bloemenkiosk

De rechtsafstrook naar de Stationsweg wordt ingekort, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor het fietspad en het trottoir. Er worden nieuwe bomen geplant. De fietser hoeft niet meer tussen de auto’s door te bewegen, maar heeft een fietspad of fietsstrook aan de rechterkant van de weg.

""

Alkmaar Fietst is een langlopend project van gemeente Alkmaar. Het doel is zoveel mogelijk mensen te laten fietsen. Veilig en met plezier.

Lees meer over Alkmaar Fietst.