Subsidie aanvragen

Wilt u als inwoner of organisatie subsidie aanvragen? Dat kan heel eenvoudig. Op deze pagina leest u hoe u dit doet en welke gegevens u hiervoor nodig heeft.  

Stap 1: U dient op tijd een complete subsidieaanvraag in. U dient een aanvraag in op de pagina van de betreffende subsidieregeling.  

Stap 2: U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail met een zaaknummer (uw dossier).  

Stap 3: Is uw aanvraag op tijd en compleet? Dan beoordeelt de gemeente uw subsidieaanvraag meestal binnen 13 weken.  Als u een jaarlijkse subsidie aanvraagt dan ontvangt u uiterlijk 31 december, voorafgaand aan het subsidiejaar, een besluit. 

Stap 4: U ontvangt een brief (beschikking). Hierin staat:  

  • voor welke activiteit(en) u subsidie krijgt 
  • de hoogte van het subsidiebedrag  
  • de uitbetaling: bij bedragen hoger dan €10.000,- ontvangt u de subsidie als voorschot. 
  • aan welke verplichtingen u moet voldoen  

Als u niet voor een subsidie in aanmerking komt, krijgt u een afwijzingsbrief. Hierin staat waarom uw aanvraag is afgewezen.  

Stap 5:  Krijgt u subsidie? Dan verantwoordt u de subsidie na afloop van de activiteit(en). Dit doet u via MijnAlkmaar. In uw beschikking (brief) staat hoe en wanneer u dit doet.   

Stap 6:  Zijn uw verantwoordingstukken op tijd en compleet dan beoordeelt de gemeente, afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag, uw verantwoording binnen 13 of 22 weken. Dit heet het vaststellen van de subsidie. Het subsidiebedrag is dan definitief.  Als blijkt dat niet alle activiteiten zijn uitgevoerd en /of de verplichtingen niet zijn nagekomen, dan kan de gemeente u vragen om (een deel van) de subsidie terug te betalen. 

U kunt alle subsidies digitaal aanvragen binnen de gemeente. Als u een inwoner bent, heeft u DigiD nodig. Als u een organisatie bent, heeft u eHerkenning nodig. Deze codes helpen om veilig in te loggen.   

Als organisatie heeft u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+ nodig. eHerkenning is te vergelijken met DigiD, maar dan voor bedrijven en organisaties. Hiermee kunt u veilig gegevens uitwisselen met de overheid. Hoe u eHerkenning aanvraagt en wat u verder moet weten, leest u op de pagina aanvragen en voorwaarden eHerkenning. 

Op de pagina van de subsidie waar u interesse in heeft, staat hoe u de aanvraag indient en welke documenten u mee moet sturen. 

Belangrijk! Als u als organisatie subsidie aanvraagt, gebruik dan eHerkenning. Zo voorkomt u dat u persoonlijk verantwoordelijk bent voor de subsidie. 

Soort subsidie

Uiterste datum

Subsidie per kalenderjaar of meerjarige subsidie Tussen 1 juni en 1 september voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Subsidie per boekjaar Tussen 13 en 20 weken voor start van het boekjaar
Andere subsidie Tussen 4 en 13 weken voor start van de activiteit 

Bij de eerste keer dat u als organisatie subsidie aanvraagt, levert u naast onderstaande gegevens een kopie aan van de oprichtingsakte en de statuten. 

Voor een subsidieaanvraag tot en met € 10.000,-

  • Activiteitenplan. Dit is een uitgewerkt plan waarin alle activiteiten staan waarvoor u de subsidie nodig heeft;
  • Begroting van de inkomsten en uitgaven (inclusief toelichting);
  • Doelstellingen en resultaten die worden nagestreefd;
  • Elders aangevraagde subsidies en vergoedingen, inclusief toelichting op de huidige situatie.  

Voor een subsidieaanvraag hoger dan € 10.000,-

  • Activiteitenplan. Dit is een uitgewerkt plan waarin alle activiteiten staan waarvoor u de subsidie nodig heeft;
  • Begroting van de inkomsten en uitgaven (inclusief toelichting);
  • Doelstellingen en resultaten die worden nagestreefd;
  • Elders aangevraagde subsidies en vergoedingen, inclusief toelichting op de huidige situatie;
  • de laatst opgestelde jaarrekening of een overzicht van de inkomsten en uitgaven van het laatst afgesloten jaar; 
  • een balans met toelichting op de eventuele reserves en voorzieningen (indien er geen jaarrekening is).