Klacht over de gemeente indienen

Vindt u dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder? Dan kunt u een klacht indienen. U maakt dan gebruik van de klachtenprocedure.

Waarover kunt u een klacht indienen?

  • de persoonlijke behandeling door medewerkers of bestuurders
  • het krijgen van te weinig, onjuiste of misleidende informatie
  • het niet reageren op vragen

Een klacht gaat altijd over gedrag of bejegening. De procedure is niet bedoeld om besluiten te beïnvloeden of aan te vechten. Daarvoor geldt de bezwaarschriftprocedure of de mogelijkheid tot inspreken. Ook is een klacht niet bedoeld om opmerkingen over beleid door te geven. Wilt u iets doorgeven over de openbare ruimte of overlast melden? Doe dan een melding via onze website (zie onder Direct regelen).

Hulp nodig bij het digitaal aanvragen van een product of dienst? Ga naar het digivangnet. 

HVC Groep heeft een eigen klachtenregeling.

Met klachten over afvalinzameling door HVC Groep belt u met de klantenservice van HVC.

Stadswerk072 heeft een eigen klachtenregeling.
Klachten over beheer openbare ruimte, openbare verlichting, rioleringen/kolken, bestrating etc. door Stadswerk072 dient u in bij Stadswerk072.

Zaffier heeft een eigen klachtenregeling. Klachten over de uitvoering van schuldhulpverlening, uitkering, (bijzondere) bijstand, inkomenstoeslag dient u in bij Zaffier.

Vermeld in uw brief of e-mail:

  • uw volledige naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres);
  • omschrijf uw klacht;
  • tegen wie is uw klacht gericht;
  • datum van het gedrag of handeling waar de klacht over gaat;
  • datum van het indienen van uw klacht.

Zonder deze gegevens kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen.

Als u uw klacht per brief of e-mail indient kunt u de voortgang van uw klacht niet volgen via uw persoonlijke pagina op MijnAlkmaar. of communiceren met de gemeente via de PIP.

Uw klacht komt binnen bij de klachtencoördinator. Binnen 3 dagen krijgt u een ontvangstbevestiging van uw klacht en krijgt u uitleg over de procedure van behandeling. Als uw klacht niet volledig is, wordt eerst om meer uitleg gevraagd. Uw klacht wordt behandeld door de vakafdeling waar uw klacht over gaat.

Antwoord binnen zes weken

De klacht moeten wij uiterlijk binnen 6 weken na het indienen afhandelen. Deze termijn mogen wij één keer verlengen met 4 weken.

Niet tevreden?

Bent u het niet eens met de manier waarop we uw klacht hebben afgehandeld? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Gemeentelijke ombudsman. Zij toetst of de gemeente uw klacht naar behoren heeft behandeld. De Ombudsman is onafhankelijk van de gemeente. 

  • Meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meldt u online via Melding doen;
  • Meldingen betreffende overlast, bijvoorbeeld parkeer- of geluidsoverlast of overlast van hangjongeren. Hiervan doet u online melding bij Handhaving;
  • Over gedrag of een actie waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
  • Over iets waarover de rechtbank een uitspraak heeft gedaan;
  • Regels (beleid) van de gemeente;
  • Over iets wat meer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
  • Over iets waarover u al eerder een klacht hebt doorgegeven;
  • Over gedrag dat al onderzocht wordt door Justitie.