Gemeentelijke ombudsman 

Bent u niet tevreden over hoe uw klacht is afgehandeld door de gemeente Alkmaar? Dan kunt u terecht bij de gemeentelijke ombudsman. Zij is onpartijdig en onafhankelijk.

Hulp bij een klacht is gratis. De ombudsman behandelt een klacht pas als deze eerst door de gemeente Alkmaar is behandeld.  

U kunt een klacht over de gemeente Alkmaar insturen: Klacht over het handelen van de gemeente. Onze klachten coördinatoren nemen de klachten in behandeling. De klachtencoördinator bewaakt de termijnen en zorgt ervoor dat u tijdig een reactie krijgt.  Wanneer een klacht niet naar tevredenheid door de gemeente is afgehandeld, kunt u met uw klacht terecht bij de gemeentelijke ombudsman. De ombudsman behandelt de klacht als onafhankelijke en onpartijdige partij. De ombudsman toets of ze de klacht kan behandelen. Soms kunt u bijvoorbeeld beter bezwaar indienen. Dan kijkt ze of de gemeente de klacht naar behoren heeft behandeld. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een interventie met de vakafdeling of door een rapport op te stellen. Daarna is uw klacht afgehandeld.

Mevrouw Irith Kist is sinds 1 januari 2025 de gemeentelijke ombudsman van Alkmaar. Zij is onafhankelijk. Dat betekent dat zij er is om problemen op te lossen zonder dat ze kiest voor de ene partij of de andere partij. Een beetje zoals een scheidsrechter.  Mevrouw Anneke Wezel is plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman.

Contact

Foto van de gemeentelijke ombudsman, dame met rode jurk

Irith Kist, Gemeentelijke ombudsman Alkmaar

ombudsman@alkmaar.nl  

+31 72 548 8686

Als u een klacht heeft, vraagt de Ombudsman eerst om meer informatie. Zij wil weten waarom u een klacht heeft, en of u de klacht al hebt gemeld bij de gemeente. De ombudsman onderzoekt de klacht opnieuw en zal beoordelen of de gemeente juist gehandeld heeft. 

De Ombudsman probeert zo snel mogelijk te helpen, maar het kan langer duren als het probleem ingewikkelder is. Meestal krijgt u binnen 2 weken een eerste bericht. 

De Ombudsman kan verschillende dingen doen om te helpen. Zij kan praten met de mensen die een probleem hebben en de mensen bij de gemeente die ermee te maken hebben. Zij kan vragen om papieren of informatie. Ze toetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur. Dit zijn regels voor de overheid. De werkwijze van de Ombudsman is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht. In hoofdstuk 9.2 staat de procedure van de Ombudsman uitgelegd.   Artikelen en regelingen waar dit in staat beschreven: 

Ja, en daar is zij transparant in. De nevenfuncties van de gemeentelijke ombudsman Alkmaar:

  • Functionaris gegevensbescherming bij het Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis
  • Lid Raad van Toezicht bij Stichting Prenatale Screening Zuidwest Nederland te Rotterdam 
  • Lid Raad van Toezicht Stichting Surplus voor het primair onderwijs te Schagen 
  • Functionaris gegevensbescherming bij hoogheemraadschap van Delfland  
  • Lid commissie van advies en toezicht referendum gemeente Den Haag  
  • Lid Commissie Persoonsgegevens Amsterdam  
  • Voorzitter privacycommissie Nivel te Utrecht 
  • Beëdigd tolk en vertaler in de Engelse taal.