Rekenkamer
De rekenkamer onderzoekt of gemeente Alkmaar haar werk goed en volgens regels en afspraken doet. Zo wordt bijvoorbeeld bekeken of het publieke geld op de juiste manier wordt besteed.
In het kort:
- De rekenkamer kiest een onderwerp om onderzoek naar te doen. Na de keuze maken zij de onderzoeksopdracht.
- Het onderzoek wordt onder de verantwoordelijkheid van de rekenkamer uitgevoerd.
- Na afloop van het onderzoek formuleert de rekenkamer aanbevelingen. Deze worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
- De gemeenteraad besluit of de gedane aanbevelingen over worden genomen.
Heeft u een idee voor een onderzoek van de rekenkamer? Geef het ons door!
Omschrijf kort het onderwerp en geef aan waarom onderzoek een goed idee is. Het onderwerp moet veel inwoners van Alkmaar raken.
Stuur uw idee naar de secretaris, K. te Velde. Dat kan via e-mail: ktevelde@alkmaar.nl of per post: Rekenkamer gemeente Alkmaar, Postbus 53, 1800 BC Alkmaar.
De rekenkamer behandelt uw idee vertrouwelijk.
De rekenkamer is onafhankelijk. Zij bepaalt zelf wat en hoe zij onderzoekt.
Ieder jaar stelt de rekenkamer een onderzoeksplan op. De rekenkamer maakt gebruik van ideeën van de gemeenteraad of van inwoners van de gemeente Alkmaar.
Jaarlijks doet de rekenkamer verslag over haar activiteiten (jaarlijks verslag).
De rekenkamer verwerkt soms persoonsgegevens en soms bijzondere persoonsgegevens. Voor de start van een onderzoek bedenkt de rekenkamer welke gegevens écht nodig zijn. Alleen die gegevens worden gebruikt.
De rekenkamer werkt in overeenstemming met de AVG. Meer daarover leest u in de privacyverklaring (pdf, niet toegankelijk voor screenreader).
De taak en de werkwijze van de rekenkamer zijn vastgelegd in de verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar en het door de rekenkamer vastgestelde reglement van orde.
De manier waarop de rekenkamer haar onderzoeken uitvoert, staat beschreven in het onderzoeksprotocol.
Al deze documenten zijn terug te vinden op Gemeente Alkmaar (raadsinformatie.nl)
Bekijk de lopende onderzoeken op de website van de rekenkamercommissie.
Een overzicht van alle uitgebrachte onderzoeksrapporten kunt u bekijken op de website van de Rekenkamercommissie.
De rekenkamer bestaat uit drie leden, die niet afkomstig zijn uit de Alkmaarse gemeentepolitiek. De leden zijn benoemd op 6 juli 2023 en beëdigd op 28 september 2023.
De rekenkamer wordt ondersteund door een secretaris:
K. te Velde
ktevelde@alkmaar.nl
06 34 58 50 22
Hieronder een lijst van de taken en werkzaamheden die de leden van de rekenkamer ook uitvoeren.
Mevrouw H.C.P. van Duivenvoorde
- Lid van het bestuur van het Zeehuis Bergen/Nivon
- Vertrouwenspersoon jeugdteam Zaanstad
- In behandeling benoeming lid van de Raad van Toezicht ISOB Castricum
Mevrouw A. van der Stap
- Zelfstandig onderzoeker bij Anita van der Stap Onderzoek | Data | Duiding (bezoldigd)
- Burgercommissielid gemeenteraad Bergen NH
- Penningmeester/secretaris stichting Educatiestudio (onbezoldigd)
- Vrijwilliger bij Stichting Raad is daad (onbezoldigd)
Mevrouw C.T.E.M. Maasdijk
- Secretaris / onderzoeker Rekenkamer Beverwijk
- Voorzitter Rekenkamercommissie Wijdemeren
- Voorzitter Rekenkamer Oostzaan
- Voorzitter reizigersoverleg Concessie Zuid-Holland Noord
- Eigenaar Im advies & management
- Penningmeester Volkstuinpark (onbezoldigd)