Mevrouw Anneke Wezel neemt het stokje over als gemeentelijk ombudsman van de gemeente Alkmaar
Per 24 februari start mevrouw Anneke Wezel als ombudsman van de gemeente Alkmaar. Ze neemt het stokje over van mevrouw Irith Kist. Irith stopt door persoonlijke redenen. Mevrouw Wezel werd eerder aangesteld als plaatsvervangend ombudsman. Anneke Wezel heeft juridische kennis en ‘wil de brug slaan tussen de inwoners en de gemeentelijke diensten’.
Wanneer kan je bij de ombudsman terecht?
Je moet de klacht eerst indienen via de website van de gemeente Alkmaar. De klachtencoördinatoren van de gemeente Alkmaar nemen de klacht dan in behandeling. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid door de gemeente is afgehandeld, neemt de ombudsman de klacht in behandeling. Daarvoor moet je de klacht zelf insturen. De ombudsman behandelt de klacht als onafhankelijke en onpartijdige partij. De ombudsman toetst eerst of ze de klacht kan behandelen. Dan kijkt ze of de gemeente de klacht naar behoren heeft behandeld. Daarvoor vraagt ze om meer informatie. Het verdere onderzoek bestaat bijvoorbeeld uit een gesprek met de desbetreffende vakafdeling of het opstellen van een rapport.

Wat kan en mag een ombudsman?
De ombudsman doet verschillende dingen om te helpen. Zij praat met inwoners die een probleem hebben en met de mensen bij de gemeente die ermee te maken hebben. Ze toetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur – dit zijn regels voor de overheid. De werkwijze van de ombudsman is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht. Daarin staat de procedure van de ombudsman uitgelegd.
Contact opnemen met de ombudsman
Contact opnemen met de gemeentelijke ombudsman kan door een email te sturen naar ombudsman@alkmaar.nl. Meer weten? Kijk dan op de website: www.alkmaar.nl onder gemeentelijke ombudsman.