Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren uw privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

Geen cookies weer te geven

 

 

 
Terug naar het overzicht

Maak kennis met de gemeentelijke ombudsman van Alkmaar

De gemeente Alkmaar heeft sinds 1 januari 2025 een gemeentelijke ombudsman – mevrouw Irith Kist. De gemeentelijke ombudsman onderzoekt klachten van inwoners over de gemeente. Mevrouw Anneke Wezel is door de gemeenteraad aangesteld als plaatsvervangend gemeentelijk ombudsvrouw. Wanneer een inwoner of ondernemer niet tevreden is over hoe een klacht is afgehandeld door de gemeente, kan de ombudsman deze in behandeling nemen. Ze is onpartijdig en onafhankelijk.  

Wie is de gemeentelijke ombudsman? 

Mevrouw Irith Kist, die een brede juridische achtergrond heeft en ervaring als ombudsman, staat bekend om haar onafhankelijke en benaderbare werkwijze: “Ik ben er voor iedereen, maar van niemand,” aldus mevrouw Kist. Die betrokken aanpak draagt bij aan de laagdrempelige toegang tot de ombudsman die de gemeente Alkmaar nastreeft. 

Ombudsvrouw Irith Kist.

Wat mag en kan een ombudsman doen?

De ombudsman kan verschillende dingen doen om te helpen. Ze kan praten met de mensen die een probleem hebben en met de mensen bij de gemeente die ermee te maken hebben. Ze toetst aan de beginselen van behoorlijk bestuur – dit zijn regels voor de overheid. De werkwijze van de ombudsman is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke verordening. Daarin staat de procedure van de ombudsman uitgelegd.  

Wanneer kan je bij de ombudsman terecht?

Een klacht over het handelen van de gemeente Alkmaar kan je zowel schriftelijk als digitaal indienen. De klachtencoördinatoren van de gemeente Alkmaar nemen de klachten dan in behandeling. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid door de gemeente is afgehandeld, kan men met deze klacht terecht bij de gemeentelijke ombudsman. De ombudsman behandelt de klacht als onafhankelijke en onpartijdige partij. De ombudsman toetst eerst of ze de klacht kan behandelen. Soms kan je bijvoorbeeld beter bezwaar indienen. Dan kijkt ze of de gemeente de klacht naar behoren heeft behandeld. Daarvoor vraagt ze eerst om meer informatie. Ze wil weten waarom je een klacht hebt en of je de klacht al hebt gemeld bij de gemeente. De ombudsman onderzoekt de klacht opnieuw en beoordeelt of de gemeente juist gehandeld heeft. De ombudsman probeert zo snel mogelijk te helpen, maar het kan langer duren als het probleem ingewikkelder is. Meestal krijgt u binnen 2 weken een eerste bericht.  

Contact opnemen met de ombudsman 

De gemeentelijke ombudsman is bereikbaar via een email: ombudsman@alkmaar.nl, of telefonisch door te bellen naar +31 72 548 8686 (maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). Meer informatie over de gemeentelijke ombudsman is te vinden op: https://www.alkmaar.nl/direct-regelen/afval/het-ergens-niet-mee-eens-zijn/gemeentelijke-ombudsman/