Technische storing bij Burgerzaken
Door een technische storing kunnen wij u nu niet helpen zoals we dat normaal doen bij Burgerzaken. Wij adviseren u om niet naar het Stadskantoor te komen en uw product op een later moment op te halen. Heeft u een afspraak en kan deze niet doorgaan? Dan nemen wij contact met u op. Excuses voor het ongemak.
Woningen voor spoedzoekers
Heeft u dringend een sociale huurwoning nodig maar kunt u die zelf niet vinden op korte termijn?
De gemeente Alkmaar heeft tijdelijke woningen voor inwoners van Alkmaar.
Deze woningen zijn voor Alkmaarse spoedzoekers.
Spoedzoekers zijn mensen die dringend andere huisvesting zoeken doordat zij in een noodsituatie zitten en zelf geen woning kunnen vinden omdat ze onvoldoende inschrijftijd hebben als woningzoekende, en ook niet in aanmerking komen voor bemiddeling of een voorrangsregeling zoals urgentie.
U bent een Alkmaarse spoedzoeker als u aan deze voorwaarden voldoet:
- U bent meerderjarig.
- U bent Nederlander of u wordt door een wettelijke bepaling als Nederlander behandeld.
- Uw inkomen is passend voor een sociale huurwoning. Dat betekent dat uw inkomen lager is dan € 57.847 .
- U bent ingeschreven als woningzoekende bij SVNK. Hoelang u bent ingeschreven maakt niet uit. Er geldt geen minimum.
- U komt niet in aanmerking voor bemiddeling of een voorrangsregeling zoals urgentie.
- U zit nu in een sociale noodsituatie. U zoekt een woning maar kunt die zelf niet vinden omdat u weinig inschrijftijd hebt. Enkele voorbeelden: – U zoekt andere huisvesting door echtscheiding of relatiebeëindiging maar u heeft een korte inschrijftijd bij SVNK. – U woont in een instelling en wilt uitstromen. U zoekt eigen huisvesting maar u heeft korte inschrijftijd bij SVNK en u krijgt geen hulp van het transferpunt.
- U bent minstens 2 jaar ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP) op het adres van een zelfstandige woonruimte in de gemeente Alkmaar. Een postadres of een inschrijving bij een (zorg)instelling telt hierbij niet mee. Voor personen die uitstromen uit een instelling is de voorwaarde dat ze voorafgaand aan het verblijf in de instelling minstens 2 jaar ingeschreven waren in de Basis Registratie Personen (BRP) op het adres van een zelfstandige woonruimte in de gemeente Alkmaar. Voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld is het voldoende dat u ingeschreven bent in de BRP op het adres van een zelfstandige woonruimte in de gemeente Alkmaar. Voor u hoeft de inschrijving in de BRP dus niet minstens 2 jaar te zijn.
U komt niet in aanmerking voor een spoedzoekerswoning in deze gevallen:
- U voldoet niet aan de omschrijving van Alkmaarse spoedzoeker.
- De noodsituatie is ontstaan door uw eigen doen of nalaten (eigen schuld).
- U bent een vergunninghouder.
- U komt in aanmerking voor urgentie.
- U verbleef in een instelling, u stroomt uit en voor het vinden van huisvesting krijgt u bemiddeling van het transferpunt.
- U heeft een negatieve verhuurdersverklaring.
- U heeft hulp nodig om voor uzelf te zorgen. Hiervan is sprake in deze situaties:
- U heeft begeleiding nodig om zelfstandiger te worden of om eventuele overlast voor anderen te voorkomen maar u gaat niet akkoord met de voorgestelde begeleiding en/of
- Er is bij u psychiatrische problematiek of actieve verslavingsproblematiek die nog behandeld moet worden en/of
- U komt in aanmerking voor beschermd wonen of een andere vorm van wonen met begeleiding en/of behandeling (er is bijvoorbeeld een indicatie voor beschermd wonen (WMO of WLZ) en/of
- Een woonvorm met begeleiding, coaching en/of training is mislukt door uw eigen toedoen.
De gemeente Alkmaar heeft woningen voor Alkmaarse spoedzoekers. Dit zijn tijdelijke woningen. U kunt daar wonen zodat u in ieder geval huisvesting hebt. Daarmee is er een oplossing voor uw huisvestingsprobleem op de korte termijn. Ondertussen zoekt u op eigen initiatief door naar een andere woning.
Deze woningen zijn geen permanente oplossing. Na het einde van de huurovereenkomst moet u de woning verlaten en zelf andere huisvesting vinden. Het enkele feit dat de huurovereenkomst eindigt is geen reden voor een urgentieverklaring.
Uw inschrijftijd als woningzoekende bij SVNK stopt daarom niet als u een spoedzoekerswoning gaat huren. In de tijd dat u in deze woning woont, loopt uw inschrijftijd dus door. Na afloop van de huurovereenkomst voor de spoedzoekerswoning heeft u zo meer kans om in aanmerking te komen voor een reguliere sociale-huurwoning.
Vanaf juli 2025 zijn de woningen aan de Sperwerstraat beschikbaar. U kunt zich nu aanmelden voor deze woningen. Bekijk Informatie beschikbare woningen spoedzoekers – Gemeente Alkmaar
Zorg dat u onderstaande bewijsstukken heeft voor u het aanvraagformulier opent. U moet ze uploaden tijdens de aanmelding.
Altijd meesturen
- Ib60 formulier (inkomstenformulier belastingdienst) van alle volwassen betrokkenen.
- Stukken waarmee de probleemsituatie wordt aangetoond en waaruit blijkt dat u met spoed vervangende huisvesting nodig heeft.
- Overzicht van uw pogingen om zelf een woning te vinden, bijvoorbeeld reacties op woningen, contacten met makelaars, inschrijfnummers bij woningcorporaties.
Van de onderstaande bewijsstukken stuurt u mee wat voor u van toepassing is
- Bij een huurwoning: verhuurdersverklaring en kopie van het huurcontract
- Bij een eigen woning: recent afschrift hypotheeklasten
- Bij verkochte woning: overzicht overwaarde, hypotheek, WOZ-waarde en kopie koopakte
- Bij relatieverbreking: echtscheidingsconvenant, ouderschapsplan waaruit blijkt dat u minimaal 40% van de tijd de zorg van de kinderen heeft en bewijsstuk voor opeisen woning
- Bij financiële problematiek: overzicht schulden en/of betalingsregeling, gegevens bewindvoerder of begeleider schuldsanering
- Bekijk eerst of u voldoet aan de omschrijving van Alkmaarse spoedzoeker.
- Zorg dat u alle bewijsstukken heeft voor u het aanvraagformulier opent. U moet ze uploaden tijdens de aanmelding.
Als u in aanmerking komt en alle bewijsstukken heeft verzameld, kunt u zich aanmelden bij de gemeente. Vul daarvoor het Aanvraagformulier Spoedzoeker in.
Er zijn geen kosten voor een aanmelding als spoedzoeker.
De gemeente kijkt eerst of u voldoet aan de omschrijving van Alkmaarse spoedzoeker. U krijgt bericht of u als spoedzoeker bent aangemerkt.
Als er woningen beschikbaar komen, kijkt de gemeente voor welke Alkmaarse spoedzoeker deze woning een goede oplossing is. Diegene krijgt bericht dat er een woning beschikbaar is. Er wordt steeds een match gemaakt tussen de beschikbare woningen en de situatie van de spoedzoekers die bij de gemeente geregistreerd staan. Dat kan betekenen dat selectie van kandidaten niet gebeurt op volgorde van de langste inschrijftijd als woningzoekende.
Uw inschrijftijd als woningzoekende bij SVNK stopt niet als u een spoedzoekerswoning gaat huren. In de tijd dat u in deze woning woont, loopt uw inschrijftijd dus door. Na afloop van de huurovereenkomst voor de spoedzoekerswoning heeft u zo meer kans om in aanmerking te komen voor een reguliere sociale-huurwoning.