Spooronderdoorgang Helderseweg
De stad Alkmaar groeit: langs het Alkmaars Kanaal en in het stationsgebied worden de komende jaren veel nieuwe woningen toegevoegd. Dit leidt tot een toename van het verkeer. Er gaan meer treinen rijden tussen Alkmaar en Amsterdam. De spoorbomen zijn in de toekomst vaker dicht.
Bereikbaarheid
Uitgangspunt is dat Alkmaar voor iedereen bereikbaar moet blijven. Het stationsgebied is een centraal punt voor de bereikbaarheid van Alkmaar. Iedereen moet zich op een goede, veilige manier kunnen verplaatsen binnen de stad.
Spooronderdoorgang
Een spooronderdoorgang leidt tot betere doorstroming en voorkomt wachttijd voor bussen, auto’s, fietsers en voetgangers. Een spooronderdoorgang is veiliger op de weg en op het spoor, omdat fietsers, voetgangers, bussen en auto’s niet langer het spoor over hoeven te steken. De spooronderdoorgang Helderseweg is ook een belangrijk project voor de toekomstige ontwikkelingen in het stationsgebied. Zoals de verplaatsing van het busstation naar de noordzijde en het bouwen van woningen.
Onderzoek naar haalbaarheid
Gemeente Alkmaar onderzoekt samen met ProRail en ingenieursbureau Sweco de haalbaarheid van de spooronderdoorgang op de Helderseweg. We onderzoeken de impact op de omgeving en de manier van bouwen van de onderdoorgang. Op basis van het haalbaarheidsonderzoek wordt het ontwerp uitgewerkt.
In de Green Deal wil de Europese Unie meer treinen laten rijden voor reizigers en daarmee ook de uitstoot van CO2 verminderen. De Europese Unie heeft de gemeente Alkmaar daarom subsidie gegeven om de aanleg van een spooronderdoorgang op de Helderseweg te onderzoeken.
Participatie
We vinden het belangrijk dat belanghebbenden, bewoners, weggebruikers, ondernemers en belangenorganisaties worden betrokken bij het ontwerpen van de spooronderdoorgang en hoe de openbare ruimte eruit komt te zien. Daarom informeren we over de plannen en organiseren we momenten om in gesprek te gaan.
Planning
2022-2025
Onderzoeken naar haalbaarheid en uitwerking ontwerp
Sept – okt 2024
Participatie
- Informatiebijeenkomst dinsdag 24 september om 19:30 – 21:00 uur in het gebouw Torenburg(Athora), Kruseman van Eltenweg 1
- Meedenkbijeenkomst maandag 4 november om 19.30 – 21.00 uur in het gebouw Torenburg (Athora), Kruseman van Eltenweg 1
2025
Bestuurlijke besluitvorming
2025-2026
Contracteren aannemer
2027-2028
Ontwerpen aannemer en participatie
2028-2030
Voorbereiden en bouwen
2030-2031
Afbouwen en oplevering spooronderdoorgang
De planning is voorlopig en kan nog wijzigen.
Veelgestelde vragen
Er komt een onderdoorgang op de Helderseweg. Hierdoor rijdt het verkeer onder het spoor door in 2 richtingen. In de onderdoorgang komen aan de westzijde een fietspad in 2 richtingen en een voetpad. Vanaf de Victoriebrug loopt het fietspad door over de weg. Het autoverkeer rijdt hier straks onder een fietsbrug door. Na de zomer van 2024 kun je over het ontwerp ideeën geven en aandachtspunten bespreken. Daarna wordt het ontwerp verder uitgewerkt.
De Helderseweg wordt bij de spoorkruising afgesloten tijdens de bouw. Het verkeer rijdt dan via een andere weg, zoals de Bergerweg en de Noorderkade. Het kan dus drukker zijn voor verkeer. Hoe we de bereikbaarheid tijdens de bouw precies regelen wordt nog uitgewerkt. We informeren de omgeving op tijd.
De doorstroming verbetert, omdat er geen wachttijd meer is voor auto’s, bussen, fietsers en voetgangers. De aansluiting Stationsweg-Helderseweg en Snaarmanslaan-Helderseweg vervalt voor auto’s. Er komt er een verbinding van de Snaarmanslaan naar de Stationsweg. Vanaf de Victoriebrug loopt het fietspad door over een nieuwe aangesloten brug over de weg. Het autoverkeer en fietsverkeer over de Helderseweg rijdt hier straks onder de fietsbrug door. Er komt een aansluiting van fiets en voetpaden de Stationsweg in. De Kruseman van Eltenweg blijft bereikbaar vanaf de Helderseweg. De brandweerkazerne en parkeergarage langs het Kanaal blijft ook bereikbaar vanaf de Helderseweg. Bussen rijden in de toekomst naar het busstation aan de noordzijde van het station (Kruseman van Eltenweg). Deze oplossing zorgt voor doorstroming voor zowel auto, fiets en voetganger en is veilig.
In het ontwerp wordt rekening gehouden met sociale veiligheid. Donkere plekken worden voorkomen door een ontwerp met zoveel mogelijk daglicht. Goed zicht op het fietspad en voetpad, en goede verlichting helpen daarbij.
Stel je vraag via het contactformulier op de contactpagina.