Mobiliteit & Parkeren Alkmaars Kanaal.
Alkmaar kent een aantal beleidsnotities voor mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren. Een deel geldt voor de hele gemeente; een deel alleen voor bepaalde gebieden/wijken. Hieronder per beleidsnotitie een overzicht met welke regels en bepalingen rekening moet worden gehouden bij het realiseren van projecten in het gebied Alkmaars Kanaal.
Omgevingsvisie Alkmaar 2040
Waar gaan we nog bouwen, wat gebeurt er met de openbare ruimte en hoe stimuleren we een gezonde leefomgeving? Kortom hoe ziet de gemeente er in de toekomst uit? Dat staat allemaal beschreven in de Omgevingsvisie Alkmaar 2040. Over parkeren en mobiliteit zijn uitgangspunten beschreven, die bij de ontwikkeling van het Alkmaars Kanaal moeten worden meegenomen.
Visie mobiliteit & bereikbaarheid 2017-2027
De punten voor parkeren en mobiliteit zijn opgenomen in de visie mobiliteit en bereikbaarheid 2017-2027.
In een compacte stad met een historische kern is het een opgave om het verkeer in goede banen te leiden. We moeten efficiënt met de beperkte ruimte omgaan en slim investeren om de stad gezond en in beweging te houden.
Parkeernormennota 2020-2027
Alkmaar wil een parkeervriendelijke stad zijn. De stad moet aantrekkelijk zijn voor bewoners, werknemers en bezoekers, waarbij parkeernormen de verschillende belangen borgen binnen de schaarse openbare ruimte. Alkmaar heeft ambities met woningbouw en stadsontwikkeling. Bij nieuwe ontwikkelingen voor woningbouw, kantoren, winkels en andere voorzieningen gebruikt de gemeente parkeernormen om vast te stellen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn. Dit zorgt er voor dat het parkeren van een auto bij nieuw- of verbouw in de verre toekomst op een goede wijze plaatsvindt. Goede parkeernormen dragen bij aan een parkeervriendelijke en bereikbare en tevens leefbare stad.
Omgevingsbeeld Kanaalzone
Het Omgevingsbeeld Kanaalzone geeft richting aan de ontwikkeling van dit gebied, dat bestaat uit een aantal deelgebieden. Elk deelgebied heeft een eigen ‘look & feel’, met als basis een aantal uitgangspunten dat op elk deel van toepassing is.
Overzicht maatregelen in één oogopslag
In onderstaande tabellen staan de eisen en normen op het gebied van parkeren en mobiliteit uit de geldende beleidsnotities. Deze zijn uitgesplitst in de thema’s Auto, Parkeren, Openbaar Vervoer, SMART-vervoer, Fiets en Voetganger. Per thema staat vervolgens vermeld wie welke taken op zich neemt: de ontwikkelaars, de gemeente of dat het gaat om een taak die gezamenlijk wordt opgepakt.
Auto
Visies | Auto | |
---|---|---|
Omgevingsvisie | Stad blijft per auto toegankelijk Door het groeien van de stad zijn nieuwe verbindingen over de stadsrivier noodzakelijk Goed afwikkelen van verkeersstromen kan op verschillende manieren. Oppakken vanuit een integrale afweging, met een goede balans tussen verkeerstromen, woonkwaliteit en klimaatadaptatie. De ambitie ligt hoger dan een niet-integrale aanpak vanuit bestaande richtlijnen Alkmaar is ontsloten voor de auto via een buitenring en vervolgens via radialen tot in de historische binnenstad via de binnenring. Dit systeem vangt de groei van de stad op en wordt waar nodig aangepast. | |
Omgevingsbeeld | De Kanaalzone heeft een goed, veilig en efficiënt verkeerssysteem met diverse vormen van mobiliteit in balans Verbindingen in en uit de wijk en de oeververbindingen zijn uit balans. Dit vraagt nader onderzoek. | |
Visie Alkmaar bereikt | De Buitenring is de ‘drager’ voor het stedelijk en regionaal autoverkeer. Op de Buitenring wordt het verkeer gebundeld en verdeeld naar de ontsluitingswegen. De ontsluitingswegen bieden verbindingen met de woongebieden, bedrijvenlocaties, de binnenstad en de dorpen. De Binnenring is primair bedoeld voor het bestemmingsverkeer naar en rond de binnenstad. | |
Praktisch | Samen | Straten aanleggen conform eisen CROW |
Duurzaam veilig: 30 km tot max 400 meter | ||
Gemeente | Bruggen aanleggen | |
Ring laten draaien | ||
Links | Verkeersvisie: Alkmaar bereikt |
Parkeren
Parkeren | ||
---|---|---|
Visies | Omgevingsvisie | Faciliteer elektrisch rijden Gebruik slimme parkeeroplossingen, waarbij de auto niet langer dominant is in straten en op pleinen |
Omgevingsbeeld | Parkeervoorzieningen worden binnen de parkeerkaders samen met ontwikkelaars vormgegeven. | |
Visie Alkmaar bereikt | Parkeerdruk komt niet boven de 90% uit. | |
Parkeernormen 2020-2027 | Goede parkeernormen dragen bij aan een parkeervriendelijke, bereikbare en tevens leefbare stad. Bij nieuw- of verbouw kunnen door parkeernormen vooraf eisen worden gesteld, zodat de parkeerdruk in de toekomst niet verergert of onacceptabel wordt (90%). We willen het systeem flexibeler maken waar dat kan. Dat sluit aan bij een meer regelvrije aanpak en vergroot de haalbaarheid van gewenste ontwikkelingen | |
Praktisch | Ontwikkelaar | Parkeren in gebouwde voorzieningen |
Voldoende oplaadpunten in de gebouwde omgeving: Bouwbesluit 5-10% | ||
De vigerende normen (nu 2020-2027) zijn leidend | ||
We volgen de mate van verstedelijking zoals ook het CROW aangeeft. In de stad Alkmaar onderscheiden we Binnenstad/Spoorbuurt, Schil (gebieden met p-regiem en overig) | ||
Bij nieuwbouw kan de parkeereis afgekocht worden door een marktconforme storting in het parkeerfonds, conform de vigerende Parkeerfondsverordening Alkmaar. | ||
Links | Parkeerservice | |
Parkeernormen 2020-2027 |
Openbaar vervoer
Openbaar Vervoer | ||
Visies | Visie Alkmaar bereikt | De regierol en de budgetverantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer liggen bij de provincie. We willen samen met de provincie zorgen dat het openbaar vervoer betaalbaar en efficiënt blijft. We willen het rijden met lege bussen voorkomen en innovatieve oplossingen verkennen. |
Praktisch | Gemeente | Ov-net verduurzamen |
SMART-vervoer
SMART-vervoer | Nieuwe vormen en delen met gebruik van nieuwe technologieën | |
---|---|---|
Visies | Omgevingsvisie | Gedeeld autogebruik, zodat een lagere parkeerbehoefte ontstaat. Zoek mogelijkheden om het kanaal over het water beter bereikbaar te maken vanuit bestaande woonwijken; Het ontwikkelen van ‘het internet der dingen’ (IoT) als onderdeel van Smart Town, zorgt voor een hogere verkeersveiligheid, betere doorstroming en efficiënter gebruik van parkeerplaatsen. |
Omgevingsbeeld | Ruimte voor deelauto’s. Minder auto’s zorgt voor een lagere parkeerbehoefte. | |
Visie Alkmaar bereikt | Wij willen innovatie inzetten in ons mobiliteitsbeleid, niet als doel op zich, maar om bij te dragen aan een leefbare en bereikbare stad en als het kan ook nog spraakmakend. Alkmaar zet immers in op het behalen van de titel ‘Slimste Binnenstad’. We volgen de ontwikkelingen en voorbeeldprojecten nauwlettend op het gebied van smart cities, smart mobility, big data (waaronder bijdragen aan open data) en de deeleconomie, zodat we tijdig kunnen inspelen op kansen. | |
Praktisch | Ontwikkelaar | Bied ruimte voor nieuwe vormen van (elektrisch) vervoer in beging. |
Duurzaam veilig: 30 km tot max 400 meter | ||
Gemeente | Bredere fietspaden om de vervoersdiversiteit op te vangen. |
Fiets
Fiets | ||
---|---|---|
Visies | Omgevingsvisie | Gebruik (elektrische) fiets aanmoedigen. Door het groeien van de stad zijn nieuwe verbindingen over de stadsrivier noodzakelijk. |
Omgevingsbeeld | Het NS-station is onderdeel van de zone aan het kanaal en goed verbonden met routes. | |
Visie Alkmaar bereikt | Alkmaar is een echte fietsgemeente. De afstanden zijn beperkt en met gebruik van de (elektrische) fiets ben je vaak sneller dan met de auto. Fietsen past binnen onze koers van duurzaamheid. Bewegen draagt bij aan gezondheid. Vitalere inwoners betekent minder ziekteverzuim en meer fietsen vermindert de noodzaak tot uitbreiding van de infrastructuur voor het noodzakelijke wegverkeer. Ons fietsbeleid bestaat uit drie elementen: netwerk, stallingen en stimuleren. Het beleid is gericht op woon-werkverkeer, schoolverkeer, bezoekers van de binnenstad, recreanten en toeristen. | |
Alkmaar Fietst | Aandacht voor een sterk verbonden, veilig en comfortabel fietsnetwerk met voldoende fietsparkeervoorzieningen; Gemeente faciliteert het gebruik van deelfietsen bij OV knooppunten, P&R plaatsen en andere strategische plaatsen in de stad. | |
Praktisch | Ontwikkelaar | Goede inpandige fietsbergingen |
Rekken voor bezoekers | ||
Er komt een richtlijn fietsparkeren bij nieuwe ontwikkelingen | ||
Samen | Inrichting wijk | |
Er gelden kwaliteits- en inrichtingseisen voor nieuw aan te leggen fietspaden (rood asfalt, 1 richtingsfietspad (2,40 m) en 2 richtingen fietspad (3,50 – 4,00 m) | ||
Gemeente | Bruggen aanleggen | |
Vanaf het station/binnenstad moeten hoogwaardige doorfietsroutes komen naar de deelgebieden. | ||
Ongelijkvloerse kruisingen met ring | ||
Links | Bouwbrief |
Voetganger
Voetganger | ||
---|---|---|
Visies | Omgevingsvisie | Langs de oevers van het kanaal ontstaat een doorlopende langzame verkeersstructuur en verblijfsplekken Zorg voor voldoende groene uitstraling (bijvoorbeeld een park in iedere wijk); Door het groeien van de stad zijn nieuwe verbindingen over de stadsrivier noodzakelijk. |
Visie Alkmaar bereikt | Leefbaarheid: Binnen de singels is de openbare ruimte primair het domein van de voetgangers en fietsers. De auto is hier welkom en te gast. | |
Praktisch | Ontwikkelaar | Toegankelijke gebouwen: ook voor de rolstoeler. |
Samen | Ruimte voor de voetganger | |
Aangename verblijfsruimten primair ingericht voor langzaam verkeer. Beeldkwaliteit maximaal tot zijn recht laten komen. | ||
Gemeente | Bruggen aanleggen |