Klankbordgroep Helderseweg

Wil je meedenken over de opwaardering van de Helderseweg Noord? Aanmelden kon tot en met 13 december 2023.

We vragen belanghebbenden van de Helderseweg Noord met ons mee te denken over de inrichting van de weg. Is de straat bijvoorbeeld voldoende veilig? Is er een voorkeur voor een nieuwe indeling van de weg? Is er een voorkeur voor aanliggende fietsstroken of voor een vrij liggend fietspad? Moet er meer groen komen? Waar komt de nieuwe verlichting? Dit soort vragen proberen we graag samen met de belanghebbenden in de klankbordgroep te beantwoorden of op te lossen.

Wie komt in de klankbordgroep?

De klankbordgroep bestaat uit 8 belanghebbenden die zich hebben aanmeld. Plus een aantal professionals van de gemeente zoals de projectleider, verkeerskundige en landschapsontwerper. De belanghebbenden worden geselecteerd op basis van hun belang. We streven naar een goede mix van bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en verenigingen.

Waarom een klankbordgroep?

  • De klankbordgroep denkt mee over het uitwerken van de schetsen die de gemeente heeft gemaakt.
  • In de klankbordgroep worden kennis en ervaringen van omwonenden/participanten opgehaald en samengebracht.
  • Naar aanleiding van de ideeën van de klankbordgroep worden 2 tot 3 voorlopige ontwerpen gemaakt. Deze kan de klankbordgroep weer beoordelen voordat er een definitief besluit wordt genomen.
  • De klankbordgroep blijft altijd op de hoogte van het proces.
  • Achteraf beoordelen zij ook het proces.

Waarover meedenken?

Dit zijn de onderwerpen waarover de klankbordgroep onder andere kan meedenken:

  • Wat en waar zijn de belangrijkste problemen of beperkingen van de Helderseweg Noord?
  • Wat is er nodig om de Helderseweg Noord (binnen het gestelde budget) beter te maken voor zowel de omwonenden en alle gebruikers van deze weg?
  • Hoe kunnen we binnen de financiële mogelijkheden het groene karakter rondom de Helderseweg Noord zoveel mogelijk handhaven dan wel versterken?

Bijeenkomsten

Doel klankbordgroep: informeren, meedenken en samen in gesprek gaan over de nieuwe weginrichting op verkeerskundig gebied. Gebiedskennis uitwisselen.

Snelheid

  • Pas gaan versnellen vanaf ATV de Rekere (de tuinen).
  • Mogelijk plateau en/of oversteek realiseren bij ATV de Rekere.
  • Rekening houden in de uitwerking met het vele landbouwverkeer dat over de weg gaat.
  • Rekening houden met ontsluiting nieuwe stadswijk Sluiseiland.
  • Weg helemaal transformeren naar 30 km/per uur is niet nodig en niet passend.
  • Mogelijkheid onderzoeken voor parkeren langs de weg bij oversteek Pendorp.

Fietsen en wandelen

  • De bewoners ervaren weinig fiets- en wandelverkeer over het fietspad van de Helderseweg (Noorden). Mogelijkheid onderzoeken om deze te laten vervallen.
  • Fietspad mag sterker worden neergezet. De groep is enthousiast over een recreatief pad voor fiets- en wandelverkeer (grindpad/struinpad langs kanaal).
  • Fietsroute door plan Sluiseiland richting ATV de Rekere. Een doorsteek voor het fietspad kan ook om het gebied heen.
  • Bij realiseren fietspad rekening houden met twee richtingen fietsverkeer (breed).
  • Rekening houden met het huidige drukke fietspad (Vlotbrug/Oude Helderseweg etc.)
  • Mogelijkheid onderzoeken voor struinpad langs N9.

Kanaalpark

  • Recreatieve verbinding verkrijgen tussen Helderseweg en het kanaal.
  • Mogelijkheid voor aanmeren bootjes en watertaxi onderzoeken. Aanmeren bootjes wordt lastig door provinciale vaarroute.

Overig

  • Bushaltes mogelijk opnieuw beoordelen door nieuw te realiseren woningbouw in het gebied.
  • In de uitwerking verlichting langs de route realiseren rekening houdend met de vleermuizen (kleur).
  • Door bewoners Helderseweg Noord wordt veel geluidsoverlast ervaren van de weg bij de stoplichten. Hierom is de rotonde erg welkom.

Doel project en tweede sessie


Het doel van het project is om een weg te realiseren die past bij de bestaande Alkmaarse stad. En de nieuwe stadswijk van de Viaanse Molen en welke past bij de zachte stad, met zorg voor veiligheid en met ruimte voor groen. Het doel van de tweede klankbordgroep sessie is om alle informatie op tafel krijgen over de voorkeursvariant. De projectgroep neemt uiteindelijk alle varianten mee naar het college, en benoemd de voorkeursvariant van de klankbordgroep.

Planning /tijdlijn

24 november 2022Besluit gemeenteraad Helderseweg
maart – juli 2023Keukentafelgesprekken met belanghebbenden
augustus – september 2023Opmaak conceptmodellen
29 november 2023Inloopbijeenkomst over Helderseweg en oprichting klankbordgroep
30 januari 2024Uitwerken concept schetsontwerpen met klankbordgroep
april 2024Terugkoppeling participatie bij wethouder en het college
oktober 2024besluitvorming raad
planning

De groep bespreekt

  • De verschillende uitgangspunten van het project KanaalPark.
  • De verschillende varianten worden vergeleken. Van de twee varianten is er door Sweco nog een derde optie opgemaakt met de aandachtspunten van de eerste klankbordgroep sessie genaamd wegvariant C.
  • De groep gaat uit een in kleinere groepen om de voor- en nadelen te bespreken van alle varianten. Aan het einde van de sessie hebben zij dit gepresenteerd aan de groep.
  • De voorkeur van de klankbordgroep is wegvariant C

Er zijn 2 bijeenkomsten geweest met de klankbordgroep om te praten over de nieuwe weginrichting van de Helderseweg Noord op verkeerskundig gebied. Tijdens deze bijeenkomsten is er kennis gedeeld over het gebied. Deze informatie is verder onderzocht en waar mogelijk verwerkt. Momenteel werken we aan 3D-beelden. Wij wachten nu op akkoord van het college om de vervolgstappen te zetten. Meer informatie volgt rond de zomer 2024 en zal beschikbaar zijn op deze webpagina.

In februari hebben we met de klankbordgroep 3 varianten voor de Helderseweg-Noord besproken. De projectgroep heeft daarna verder gewerkt aan de plannen. En deze uitwerking is gepresenteerd aan het college. Tijdens deze bijeenkomst van 1 september zijn de reacties van het college en de nieuwe wegvarianten gedeeld met de klankbordgroep.  

Het college heeft een aantal nieuwe opties voor de weg voorgesteld, wat heeft geleid tot 3 nieuwe wegvarianten: D, F en G. Tijdens de bijeenkomst kreeg de klankbordgroep uitleg over deze varianten. Ook konden er vragen gesteld worden en zijn er 3D-beelden getoond. De meeste vragen gingen over de snelheid van het verkeer en het effect hiervan en de fietspaden en de veiligheid hiervan. De klankbordgroep benadrukte opnieuw dat zij de voorkeur geven aan een variant waarbij de snelheid teruggaat naar 30 km/u, vooral langs de nieuwe stadswijken. Naast de veiligheid is het groen erg belangrijk.  

De planning voor de komende tijd is dat de projectgroep de varianten verder gaat uitwerken. Ondertussen wordt het college op de hoogte gehouden van het project. In december zal de Helderseweg-Noord worden besproken in de gemeenteraad. Nadat de gemeenteraad een besluit heeft genomen, zal de weg technisch worden uitgewerkt. De werkzaamheden zullen pas starten nadat de bouw van de nieuwe wijk Pendorp is begonnen.