Bedrijventerrein Oudorp – Openbare ruimte

De Westfriese Omringdijk wordt weer zichtbaar door bomenrijen en wadi’s, de scheepswerf van Witsen wordt een magneetlocatie met onder andere horeca en de Edisonweg wordt een laan met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. Kindlinten zorgen voor een veilige en groene looproute en versnipperde groene zones worden verbonden zodat een groter groen gebied ontstaat. Nieuwe waterstructuren zorgen ervoor dat regenwater wordt vastgehouden, er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers en parkeren gebeurt uit het zicht.

De Westfriese Omringdijk is op dit moment niet meer herkenbaar als dijk. Bij de toekomstige ontwikkelingen van het gebied wordt het landschappelijke profiel van de dijk weer zichtbaar gemaakt. Bijvoorbeeld door het aanplanten van bomenrijen en de aanleg van wadi’s/sloten.

Levendige plekken

Naast de Drukkerij en het groene activiteitenplein in het centrum van het gebied, is de scheepswerf van Witsen aangewezen als magneetlocatie. De kade hier is op het zuiden georiënteerd en wordt openbaar. Hier komt onder andere ruimte voor horeca. De scheepswerf krijgt een stoere inrichting met respect voor het industriële verleden.

Weg wordt laan

Met de transformatie naar woon-werkgebied is het noodzakelijk om groen, de voetganger en fietsers meer ruimte te geven. Voor de Edisonweg geldt dat de weg een laan wordt. De Edisonlaan is levendig doordat er functies gericht op het publiek aan gevestigd zijn.

Kindlinten

Het hoofd kindlint verbindt de wijk van oost naar west en zorgt voor een veilige, groene looproute door de wijk. Het wordt ingevuld met speelaanleidingen en speeltoestellen en verbindt met sub-kindlinten verschillende sport- en speelplekken in de wijk.

Groen openbare ruimte

Een aantal bestaande groene zones die nu versnipperd in het gebied liggen, wordt met elkaar verbonden. Hierdoor ontstaat een groter groen gebied. Samen met de parken en vergroende straten, transformeert het gebied van een verhard werkgebied naar een groene woon-werkomgeving.

Waterstructuren

Regenwater wordt in het gebied vastgehouden door het verbeteren en uitbreiden van bestaande waterstructuren. Ook worden nieuwe wadi’s aangelegd.

Bereikbaarheid en parkeren

Ter hoogte van het centrum wordt er aan de Edisonweg een nieuwe bushalte voorgesteld. Parkeren gebeurt uit het zicht, in gebouwen. In de toekomst is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De Schermerweg wordt bijvoorbeeld omgevormd tot een fietsstraat.

Duurzaamheid en biodiversiteit

Minstens 20% van de te ontwikkelen kavels bevat groen in volle grond ten behoeve van infiltratie van hemelwater. Samen met het vergroenen van de openbare ruimte wordt op deze manier 30% van het totaal oppervlak groen ingericht. Dit draagt bij aan de kwaliteit van leven en de biodiversiteit in het gebied.

Uitgelicht.